Startup Factory

Разширяване на ИТ екип с отваряне на офис в друг град в България

Окт. 25, 2016 | Блог
Reception-sign-metal-Toronto-office2-m1ojjolo9p7bsdk5flom7d615mzpeigjpiz4rs95a4

Факт е, че все по-голям брой ИТ фирми опитват да разширят дейността си, излизайки извън София (и Пловдив) и стъпвайки в други български градове. За да се осъществи тази хубава идея безболезнено, действията по нейното реализиране трябва да се предприемат обективно, спокойно и премислено.

Причините за насочване към други градове са множество, но реално погледнато основните са две:
1. Намаляне на разходите за заплати
2. Намиране на по-способни служители

Първата причина е въз основа навлизането на чуждестранни компании в София, а вече и Пловдив, които предлагат по-високи заплати, по-добри условия на труд и други придобивки. Малките, предимно български, компании не могат да устоят на конкуренцията и се насочват към други градове с надежда за по-благоприятни условия за развитие.
Втората причина предполага, че компанията разполага с достатъчно добри служители (топ ниво) и желае да назначи още, но не успява да открие такива в текущия си регион. Ръководителите на компанията считат като вариант за развитие вдигане на нивото в друг град (заплащане, условия на труд и др.), навлизане и придърпване на най-добрите кадри в своята компания.
Ако Вие сте ръководител или служител в такава компания – поздравления.

Приемаме, че точната нужда е осъзната и няма да обсъждаме въпроса „Защо да разширяваме екипа си в друг град?“, а вместо това ще се фокусираме над въпроса „Как да го направим?“.

Първо, тъй като следва да гледаме на въпроса обективно, защото той касае финансово компанията ни, можем да започнем с чисто статистически данни, които НСИ предоставя безплатно, за да се запознаем в най-общ план със ситуацията в различните градове и области на страната. Това са образование, доходи, миграция и др.

Второ – бихме могли да проверим нивото на образователните институции, организации, учебни заведения, отново по обективни критерии.
Тук от МОН са се погрижили да имаме необходимите данни в РСВУ (Рейтингова система на висшите училища в България) – http://rsvu.mon.bg/rsvu3/
Най-пряко би ни интересувало нивото на знания на магистри и бакалаври в областите информатика и компютърни науки.
На второ място се интересуваме от нивото и броя на хората, преминали обучителни ИТ курсове в обучителни организации, а на трето – нивото на ученици и училищата.
За обучителните организации все още няма стандартизирана национална класация, но най-малкото, което може да направим, е да проверим дали въобще се провеждат ИТ курсове.
Резултатите от матурите след 12. клас са публични и към момента най-близко до нашето търсене е избор и сравнение на оценките от матурата по математика http://rezultati.zamaturite.bg/uspeh/
Списъкът е леко неудобен за работа, но ако премахнем резултатите с под 50 човека (или друго, избрано от Вас число) можем да получим приемлив за работа списък.

Следващата стъпка (трета) е да проучим колко на брой и на какво ниво са търсените от нас ИТ специалисти във всеки от районите.
До този момент би следвало да сме си набелязали няколко града, проучването на които бихме искали да продължим.
В Интернет бихме могли да проверим обявите в сайтовете за работа, от където и да се запознаем и проучим фирмите с офиси в този град. Повече фирми = повече конкуренция, но и повече потенциални кандидати, може би.
Във Facebook много от градовете и ВУЗ-овете имат публични или скрити групи, в които обсъждат ИТ компаниите, позициите и състоянието на сектора като цяло. Ако не откриете такива опитайте да се доберете до тях чрез познати и приятели, които може да имат достъп.
Но това не е всичко, а и хейтърите винаги са по-приказливи онлайн.

Четвърта стъпка – личен контакт и трупане на километри
Тук вече на ред са личните контакти и разговори.
Задължително разговаряйте лично с хора от самата локална ИТ екосистема. Да, това отнема време, но по-добре малко време предварително отколкото много пари след отваряне на новия офис.
Започнете с представители на ВУЗ-овете и учебни центрове. Все пак те би трябвало да работят точно за Вас. Ако няма такива хора кой ще обучава кадрите Ви?
Запознайте се с хора, доброволци, които отделят време или биха го направили, за да поговорят с Вас за актуалното състояние на ИТ пазара в съответния град. Можете да ги откриете както в Интернет и социалните мрежи, така и в местните клубове за програмисти и подобни. Задължително установете връзка най-малко с един местен човек по директен начин, т.е. той е Ваш приятел или приятел на приятел. Той би могъл да Ви насочи към правилните хора за разговори, които наистина ще Ви помогнат без да Ви губят времето, ще го направят безпристрастно и с желание.
Ако сте стигнали до тук и всичко е наред, то би трябвало да сте говорили с по 3-4 човека от град минимум и да имате изградена представа къде може да е Вашето място.

Стъпка номер 5.
Би трябвало вече да сте избрали един град, но ако нямате ясно изразен фаворит – два, но не повече.
Във всеки от избраните градове започвате лека ненатрапчива популяризация. Спонсорирате някое събитие за целевата аудитория, среща, състезание, курс или друго. Може да раздадете награди или помогнете на организаторите на дадена конференция като предоставите лектор и т.н. Присъствието на място е важно, за да разберете лично какви са настроенията на хората относно компанията. По всяка вероятност ще получите въпроси за компанията, позициите, изискванията и др.
Целта на това популяризиране е освен местните ИТ гурута да чуят за Вашата компания и техните настоящи работодатели да изтръпнат, Вие да разберете има ли реално подходящи кандидати, които можете да привлечете. Ако има – колко и къде са, как можете да ги привлечете. Ако няма – защо няма и как може да има.

Шест. Решавате, че ще увенчаете дългото пътуване с успех и ще отворите офис в съответния град. Честито.
Ако компанията Ви е от втория тип, то е ясно, че ще успеете бързо да нарастнете до 5-6 човека и може би 10-12 за година.
Ако сте от първия тип трябва да минимизирате разходите си, като същевременно търсите нови хора.
Започването с много опитен човек е почти задължително ако искате да постигнете заложените цели за новия офис и името на компанията Ви да се свързва със знания, качество, развитие. Колкото и да спестявате, ако спестявате от знания винаги ще сте в задния край.

Не, че искам да сравнявам отварянето на нов офис със стартъп, но всяко ново начинание има по нещо общо.
Тъй като бюджетът за Вас е важен трябва да сте максимано гъвкави, ограничите разходите и посветите своето време, а и това на новия Ви служител, на важните неща. Важните неща са търсене на хора и разрастване на офиса. Разбира се, вършенето на реална работа също.
Знайте, че в по-малките градове хора не се търсят с обяви за работа, а се вземат директно от други фирми. Ако това не ви е възможно отидете там, където тези хора ходят – конференции, събития, обучения – и говорете с тях директно. Ако правилно сте изпълнили стъпка 5, то би трябвало вече да сте задвижили нещата с новия офис в правилната посока.

За да плащате за офис толкова, колкото трябва – наемете места в споделено работно място. Във всеки град ще намерите 3-4 свободни места в споделен офис и ще плащате толкова, колкото ползвате. Освен това не се занимавате с плащане на чистачка, общи части, вода, ток, парно, Интернет, закупуване на бюра и столове и десетки други неща. Обикновено можете да намерите работно място за около 100лв на човек.
Нямате бюджет за техника? Предложете по 100лв повече на служителите към заплатите им, за да ползват своя техника.
По всяко време можете да решите дали фирмата остава в града, местите се в свой отделен офис или прекратявате работа в този град. И ако решението е за прекратяване на работата, то няма да Ви се наложи да прекратявате договор за наем, плащате още месечни такси, продавате техника и обзавеждане.

Важно е да знаете, че ако отваряте офис, защото ще спестите от заплати, генерално сте се излъгали. Заплатите в останалите градове гонят тези в по-големите и разликата е не повече от 20%, а и опитните хора са си опитни без значение къде се намират.
Това, което мога да препоръчам и пожелая, е да опитате да сте от фирмите, които отварят нов офис, защото топ хората не им стигат.

Успех!

 

2017

2016

2015

Последни публикации