fbpx

Сред причините за нарастването на популярността на NFT е фактът, че те могат да приемат безброй форми — от дигитални произведения на изкуството до карти за размяна като видеоклипове от NBA разигравания.

Има много различни видове NFT и марките стават по-креативни в това да привличат все повече привърженици към своите общности.

Но кои са основните и изключително популярни типове NFT, на които разчитат?

1. NFT 1/1

1/1 е известен също като „един от един NFT“ (1 от 1) – единичен незаменим токен, приеман за уникален актив въз основа на неговия номер на монетния двор.  Въпросният номер отразява неговото издание и играе роля при разграничаването на два или повече незаменими токена с едно и също съдържание или дизайн.

Някои от тях се разглеждат като по-редки и следователно са и по-ценни, защото само един човек може да ги притежава в даден момент.

Разбирането колко струва 1 от 1 NFTсе свежда до това да знаете какво някой е готов да плати за него и колко търсене има на пазара. Тези NFT обикновено са сред „легендарните“ или „най-добрите“ нива на рядкост, когато стартират nft проекти, което прави шансовете да ги притежавате под 0,01% в повечето случаи.

За някои колекционери 1/1 означава 50% шанс за печалба или 50% шанс за загуба въз основа на вероятността. Въпреки тази вероятност незаменимите токени от типа 1 от 1 остават силно желани, подобно на други (реални или не) колекционерски предмети.

Важно е да се отбележи, че не винаги е 1/1 – понякога артистите издадат 10, 50, 100, копия на едно и също произведение на изкуството (както се случва и в реалния живот). Но дори и при този вариант всяка покупка създава недостиг и повишава стойността (респективно ценността), защото количествата продължават да са все така оскъдни.

2. PFP (Picture for Proof or Profile Picture) и аватари

PFP е акроним в текстовите съобщения и социалните медии. Може да означава както снимка за доказателство, така и профилна снимка и вероятно ще започнат да навлизат все повече, докато напредваме към Web3.

PFP и аватарите за профилна снимка са проекти, които хората често използват като свои социални/медийни профилни снимки. Може да се опише като колекция от аватари – всеки път 10 000, където всеки аватар има комбинация от уникални атрибути, които се увеличават и комбинират на случаен принцип.

CryptoPunk

Например CryptoPunks, считан за първия генеративен арт PFP проект, е колекция от 10 000 пънк аватари, всеки един уникален. Има няколко вида пънк: Извънземен, Маймуна, Зомби, Мъжки, Женски, както и десетки комбинации от атрибути от шапки до цилиндри и класически нюанси до маниакски очила. Всеки атрибут има рядкост, например има само 8 пънкари с шапки, но има 74 пънкари с Nerd Glasses.

Този тип NFT става все по-широко използван и дори социалната мрежа Twitter има функция, която позволява на потребителите да показват NFT като свои аватари, с включени подробности като техния блокчейн адрес, за да демонстрират доказателство за собственост.

Вижте още:

Уебинар „Възможности за развитие в NFT общността“ [БЕЗПЛАТЕН ЗАПИС]

3. Фотографски NFT

NFT за фотографии „копира“ трациционния пазар на фотографии. Единствената разлика е, че всичко от сделките за прехвърляне на собственост се извършват по цифров начин чрез блокчейн. Това е потенциално нова възможност за фотографи от всички нива и жанрове да предлагат своите умения и продукти на неограничен пазар и да печелят солидни суми.

При този тип NFT фотографите имат огромни възможности по отношение печеленето на пари, като факта, че макар и купувачът да получава авторски права, фотографът все още има си запазва същите такива, но придобива и правата за възпроизвеждане (разпространение).

Например Snoop Dogg публикува колекция от NFT, наречена „A Journey with the Dogg“ и продадена за стотици хиляди долари. Той все още има право да използва снимките, но също има право и на дял от приходите, когато бъдат препродадени фотографии от въпросната колекция.

Snoop Dogg

Фотографите, които навлизат в NFT, могат да спечелят от това, че имат голям брой последователи с интерес към работата им.

4. Колекционерски предмети

Колекционерски предмети, които могат да бъдат под формата на спортни сувенири, видеоклипове, билети за концерти и др.

Различните NFT могат да имат различна колекционерска стойност – някои са по-редки и/или по-търсени от други, докато някои предмети или продукти могат да бъдат достатъчно често срещани и да имат постоянни доставки, готови да отговорят на пазарното търсене. Безспорно колкото по-рядък е цифровият артикул и колкото повече има историческо и културно значение, толкова по-ценен ще бъде той.

Някои от личните вещи на Джон Ленън се продават като NFT колекционерски предмети от неговия син Джулиан Ленън, като например дигиталното копие на ръкописния текст на „Hey Jude“, което донесе $57 000 през февруари 2022 г.

NBA TopShot е друг пример, където хората могат да купуват колекционерски предмети от определени моменти, включително забивки и печеливши удари на техните любими играчи от НБА. NFT на ЛеБрон Джеймс, играещ срещу Хюстън Рокетс, беше продаден за близо  400 000 долара.

5. Генеративно изкуство

Генеративното изкуство описва изкуство, което е създадено с помощта на машина, която има способността произволно да произвежда цветове, шарки и форми, които са организирани в артистично приятно произведение на цифрово изкуство. 

По-просто казано, генеративното изкуство може да се възприема като съвместно усилие между автономна система и действителен художник.

Генеративните артисти използват код, алгоритми и набор от правила, за да разработят процес, който компютърна програма следва от тяхно име, за да генерира нови произведения на изкуството. 

Следователно е възможно термините алгоритмично изкуство и генеративно изкуство да се използват взаимозаменяемо.

Art Blocks е пример за a платформа, която предоставя генеративно NFT изкуство. Проекти като Поредицата Fidenza на Тайлър Хоб се представя наистина добре и привличат милиони долари.

6. Музикални NFT

Ако през 2021 г. се наблюдава разпространението на типа NFT профилни снимки, 2022 г. може би ще повиши музикалните NFT. Основната разлика между традиционно и музикално NFT е, че първото притежава само визуален актив, докато вторият има както визуален, така и музикален компонент.

Музикален NFT е сертификат, който идентифицира собственика на музикално произведение. Може да бъде продадено на всеки и да помогне на музиканти, групи и композитори да се свързват със своите слушатели по нови и иновативни начини.

Подобно на всички други NFT и музикалните не могат да бъдат дублирани. И ако музикален продуцент реши да направи еднократна продажба на аудиофайл, предложилият най-висока цена е собственикът на аудиофайла, но не и на авторските права. Може също така да се направи малък брой NFT от един и същ аудио файл и след това да бъдат продавани на музикалния пазар. По същество това е нова форма на разпространение на музика, при която посредниците на звукозаписните компании са елиминирани.

Всеки фен, който закупи музикален NFT, става собственик на произведението на своя любим музикант, но не и на авторските права. NFT могат да се съхраняват в крипто портфейли и да се препродават на по-високи бидове. Самият музикант, създал съответното NFT, може да не успее да го продаде отново, но ще може да печели от препродажбите му. 

Това е само един от многото начини, по които музикалните NFT могат да дадат възможност на музикантите. Има широка гама от опции за използване им – от безвъзмездна помощ и достъп до концерти с билети с отстъпка до специални зони при концерти или организиране на срещи с твореца. Всичко зависи от това как авторът структурира NFT, което издава.

Изпълнители като Nas навлизат смело в NFT пространството. Самият той се включи в блокчейн-задвижваната платформа Royal за продажба на разширени версии на NFT, които включват права за поточно възнаграждение към две от неговите песни, „Ultra Black“ и „Rare“.

Steve Aoki, ранен мейнстрийм приемник на NFT, стартира A0K1VERSE през февруари 2022 г. Потребителите се присъединяват чрез закупуване на NFT паспорт, който включва безплатни билети за техните концерти на живо, безплатни стоки, събития само за членове и др. Според Aoki NFT позволява двупосочен разговор между артист и фен и изгражда много по-ангажирана и сплотена общност.

A0K1VERSE

7. Геймифицирани NFT

Да държите крипто-колекционерски предмети в портфейла си не е като да играете NFT игри. NFT се използва в правилата, механизмите и ангажираността на геймъриге в играта.

Gamified NFT или Play-to-Earn и Play-and-Pay игри боравят с типични игрови елементи като точкуване, състезание и правила на игра и ги адаптират към блокчейн технологията. Това доведе до раждането на нов термин – GamFi, при който потребителите търгуват и разменят игрови активи за финансови награди. Идеята е, че активите, използвани в света на играта, са програмирани като NFT, които имат стойност сред играчи и колекционери и също могат да бъдат продадени или търгувани.

Например, NFT може да се използва за представяне на вашия различен герой или аватар в играта, а може да е скрит и  в цифрови елементи, които се търсят по време на играта. След това можете да ги използвате, като продавате или търгувате своите NFT на други геймъри. Можете също така да печелите от NFT игри, като се включите в набиращия популярност модел „играй, за да спечелиш“. Те се изграждат на базата на смарт договори, които определят правилата за обмен, производство и внедряване на NFT в игри.

Axie Infinity е определяна за най-голямата платформа в света от типа  „Играй, за да спечелиш“ с пазарна капитализация, която надвишава 3 милиарда долара, и дневен обем за търговия от над 150 милиона долара. Активните играчи на Axie Infinity могат да печелят от няколкостотин до над 4 000 долара на месец.

Axie Infinity

Игрите от типа Play-to-Earn и Play-and-Earn е много вероятно да бъдат следващата топ вълна на трансформация в NFT пространството, където играчите ще могат да печелят награди и дори пари в игрите, които играят. 

И нека някой после се изкаже негативно срещу ползата от компютърните игри…

Вижте Още:

NFT за начинаещи [какво представляват и как можете да купите и продадете NFT]

Термини

Токен / токън – форма на дигитална монета или дигитален актив. Генерира се в съответната блокчейн мрежа. Влиза в дигиталния портфейл на потребителя (тясно свързан с дигиталната идентичност). Токенът се използва за да се наградят тези потребители, които създават стойността. Пример за такъв токен е биткойн.

Настоящата публикация е създадена от екипа на сдружение Startup Factory в рамките на проект Развитие на дигитални и предприемачески умения в Русе и региона“, който се реализира с финансовата подкрепа на Фондация „Америка за България“.

Изявленията и мненията, изразени тук, принадлежат единствено на сдружение Startup Factory и не отразяват непременно вижданията на Фондация „Америка за България“ или нейните партньори.

Препоръчани публикации

Америка за България - партньори на StartupFactory

Фондация „Америка за България“ е независима, неправителствена и неполитическа американска благотворителна фондация, която работи в партньорство с български организации за укрепване на частния сектор и демократичните институции в страната.

Фондацията е плод на успеха на Българо- американския инвестиционен фонд (БАИФ), създаден през 1991 г. от Конгреса на САЩ с подкрепата на Американската агенция за международно развитие. За повече информация: us4bg.org

Лого БФЖ

Startup Factory e организация с нестопанска цел, която работи активно вече шеста година за развитието на дигиталните и предприемачески умения на ученици, студенти и възрастни от Русе и региона. Организираме обучения и тематични събития в три направления: ПРОГРАМИРАНЕ, ДИЗАЙН и ПРЕДПРИЕМАЧЕСТВО. Популяризираме възможностите, които предоставят децентрализираните технологии и БЛОКЧЕЙН и тяхното приложение в бизнеса. Предоставяме обучителни ресурси и свободни за ползване инструменти.

Сподели с приятели