fbpx
Share

Нека започнем с един бърз тест!

Спокойно, тук няма да ви изправяме пред дъската, но може ако искате да споделите мнението си в коментарите, разбира се 😉

Какво е маркетинг?

Лесно, нали? Повечето хора биха отговорили по следния начин: 

  • Това е реклама! Всичко в интернет и на живо, което рекламира някакъв бизнес или продукт.
  • А, тук става въпрос за постерите и билбордовете навсякъде около нас.
  • Маркетинг е всичко онлайн: дигиталнен маркетинг, реклами в социални медии, SEO на уебсайтовете и рекламите в Гугъл.
  • Защо въобще да ме интересува?

… *тишина*…

Отговорите по-горе не са съвсем точни, но не са и напълно грешни. Всички те са част от това, което ние наричаме Маркетинг.

Ще цитирам една страхотна книга по темата: “The One Page Marketing Plan“ на Алан Диб.

Представете си, че сте част от движещ се цирк, който ходи от селце на селце и от град в град.

Ако отидете в следващото селце и облепите навсякъде с постери, обявявайки, че следващата седмица циркът ще е там за представление, то тогава това се нарича Реклама.

Отидете ли от врата на врата да обясните, че циркът ще идва следващата седмица и да продавате билети или да обясните къде и как ще продавате билети чрез щанд, това е Продаване.

Ако обаче вземете слона от цирка и закачите огромни плакати от двете страни на седлото, на които да пише, че циркът ще дойде следващата седмица, и се разходите с него в града, то тогава това е Промотиране.

Ако обаче по време на това шествие, слонът мине през зеленчуковата градина на кмета и му смачка всички краставици и домати и местният вестник напише статия за вас и за инцидента, това е Публицистика.

Ако обаче кметът изнесе пресконференция и подходи към инцидента с насмешка, това е Връзка с Обществеността или на жаргон – ПР (Public Relations).

Ако по време на тези обиколки сте събрали достатъчно средства и решите, че искате да подпомогнете кауза или например футболния отбор от вашето родно село, това вече е Спонсорство.

Последно, поне доколкото ще се задълбочим тук в тази статия, имаме и: Какво общността мисли за вас или общественото одобрение, също познато като Брандинг.

Така.. Вече знаем различните видове наименования, но все още не сме отговорили на първоначалния въпрос.

 

Какво е маркетинг?

Маркетингът всъщност включва всичко изброено по-горе, тъй като това са различните методи, които той използва, за да изпълни своите цели.

Маркетингът е самото планиране и създаване на стратегия, която да бъде следвана, за успешното достигане до Визията на една компания. За повечето фирми, маркетинговите планове са много комплексни и намират синхрон между всички цели, разбивайки задачите на по-малки, лесни за разбиране и постигане цели, за да може да се гарантира успеха, ако всички хипотези, с които е създадена стратегията се окажат правилни.

Всички стратегии започват от Визията – там където искаме компанията ни да стигне и завършват с дневен план или оперативни цели, които дефинират задачите ден по ден, за да се знае как всяка стъпка накрая води до желания краен резултат.

Повечето стартиращи компании не създават такъв план и стратегия обаче, защото нямат средствата или познанията как да го направят правилно.

Ако и вие имате този проблем, ние от Startup Factory решихме да ви покажем точно как да изградите маркетинговата си стратегия в нашата предстояща Предприемаческа програма.

8-седмичната интензивна програма за ускорено валидиране и развитие на предприемачески идеи Стартирай бизнес в променящия се свят“ обхваща още много актуални теми.

Всяка една от тях ще ви стимулира, провокира и зареди с ресурси и информация. Фактът, че преподават експерти и предприемачи, които работят това, за което говорят, ще ви даде уникална перспектива и умения, които никога не бихте могли да намерите в университетската класна стая.

Това е, което отличава Startup Factory.

Но да се върнем към необходимостта стартиращите компании да имат такъв план и защо да инвестират в маркетинг.

Дори и да нямате ресурсите за създаването на голяма стратегия, то поне може да създадете едностраничен документ, както предлага книгата, която споменахме и в началото “The One Page Marketing Plan“ на Алан Диб.

Маркетингът взима под внимание динамичния пазар чрез различни анализи от SWOT и PESTLE до Porter’s Five Forces и още много други, за да намери най-подходящия път, по който бизнесът или организацията да поеме.

За да бъде това успешно обаче, е необходима ясна и честна комуникация между различните членове на екипа, за да може да работят заедно за по-доброто бъдеще на компанията. По този начин всеки ще знае, че когато стартъпът започне да се разраства и да инвестира в различни маркетингови планове за увеличаване на приходите, хората в екипа трябва да имат готовност за допълнителнно натоварване. В противен случай, увеличеният брой нови клиенти няма да доведе до желания резултат. Възможно е те да останат разочаровани, а вие да загубите  не само клиента сега, но и бъдещи клиенти, с които този недоволен клиент би споделил своя опит.

Има много книги на тема Маркетинг. Ако имате интерес, напишете в коментарите или ни тагнете в пост в социалните мрежи, за да споделите някоя от тях и ние ще им направим ревю в бъдещи статии!

До тогава, ще ви оставим с един бърз цитат от Бенджамин Франклин: „Ако се провалите в това да планирате, тогава планирате да се провалите“.

Трябва да сте наясно с вашата крайна цел, или поне посоката, в която искате да се движите преди да започнете. Може да има завой по пътя или да се наложи да промените курса няколко пъти, но важно е главната посока да бъде планирана.

Автор на статията: Ленард Аданов

Не пропускай информация за нашите събития и обучения.

АБОНИРАЙ СЕ ЗА НАШИЯ БЮЛЕТИН

и веднага ще получиш две свободни за сваляне електронни книжки на тема МАРКЕТИНГ & БЛОКЧЕЙН





Лого БФЖ

Startup Factory e организация с нестопанска цел, която работи за развитието на дигиталните и предприемачески умения на ученици, студенти и възрастни от Русе и за подобряване на предприемаческата екосистема в региона. Екипът организира обучения и тематични събития в три направления: ПРОГРАМИРАНЕДИЗАЙН и ПРЕДПРИЕМАЧЕСТВО. Популяризира активно възможностите, които предоставят децентрализираните технологии и БЛОКЧЕЙН и тяхното приложение в бизнеса.