Бранимир Стефанов е упорит и способен млад предприемач, който последователно работи за реализацията на идеите си. Той е редовен участник в инициативите на Startup Factory и застъпник за каузите, по които работим. Радостни сме, че имаме възможността да го подкрепим, както и да разкажем неговата вдъхновяваща история.
Интервюто подготви: Ана Тодорова
Здравей, Брани, благодаря ти, че се съгласи на това интервю. Ти си част от тазгодишното издание на Предприемаческата ни програма Startup Booster. Защо реши да се включиш?
Здравей, Ани. Благодаря на теб и екипа за поканата.
Включих се в програмата, защото не просто вярвам, а знам, че ще ми даде стойност, ще ми даде практически знания, които ще мога да приложа веднага в проекта, над който работя в момента. Startup Booster е място, където мога да обменя идеи със съмишленици, други предприемачи и мечтатели, да науча нещо ново и да разкажа за своя опит, да дам своя принос към екосистемата.
С какво се занимаваше преди да станеш предприемач? И какво те мотивира да вземеш решението да стартираш собствен бизнес и да работиш за себе си?
Имам повече от 17-18 години опит в различни компании от различни индустрии. Основното ми занимание през тези години беше маркетинг и връзка с клиенти. Работил съм с компании като Coca-Cola, Reckitt Benckiser, Heineken, Actavis (сега Teva Pharmaceuticals), срещал съм различни хора, наблюдавал съм от мениджърска гледна точка кое работи и кое не. Как големите компании решват проблемите си, как изграждат екипи и брандове, като цяло как управляват бизнеса си.
От дете съм искал да бъда предприемач. Винаги съм знаел, че рано или късно това ще се случи. В един момент реших, че съм натрупал достатъчно опит, знания и умения, за да си позволя да тръгна по този нелек път. И поех риска, направих онази малка крачка, която всеки осмелил се да поеме по пътя на предприемачеството прави в началото. Вярвам в себе си и в хората около мен и знам, че заедно, като екип, можем да изградим значим бизнес, който да остави положителна следа.
Изключително важна тема е образованието и ученето през целия живот. За съжаление в България нямаме култура за това. Наскоро излезе статистика на Евростат, според която в Швеция 34,7% от населението участва в инициативи свързани с учене през целия живот, докато в България (която е на дъното на класацията) участието в такива инициативи е едва 1,8%.
Имаш опит в предприемачеството, но очевидно смяташ, че има какво още да научиш. Доколко важно е според теб непрекъснатото учене или т.нар. „учене през целия живот“?
Разбира се. Вярно е, че „човек се учи докато е жив“. Изключително важна тема е образованието и ученето през целия живот. За съжаление в България нямаме култура за това. Наскоро излезе статистика на Евростат, според която в Швеция 34,7% от населението участва в инициативи свързани с учене през целия живот, докато в България (която е на дъното на класацията) участието в такива инициативи е едва 1,8%…На 100 българи едва 1-2 човека се включват в дейности по образование.
Когато бях студент в Белгия, посещавах курс по френски език. Там се запознах с един китаец, който беше на 60 и повече години. Всички в учебния център го познаваха, защото от години посещаваше най-различни курсове – преди френския, беше посещавал курсове по немски език, испански език, кулинарен и още няколко други. Ученето през целия живот, освен че обогатява културата на човек, му дава възможност и да намира нови приятели, да опознава другия, да се развива, без значение от възрастта. Това е много, много важно.
Един от твоите проекти е Proptes – цялостно решение за мониторинг на качеството на въздуха. Би ли разказал на читателите ни малко повече за това и изборът ти да предложиш подобна услуга?
Всичко започна с прочитането на една книга – Healthy buildings на двама преподаватели от Харвард. В нея се разказва за това, че ние, хората, прекарваме около 90% от времето си на закрито – у дома, на работа, в магазина и че в закритите помещения въздухът може да е до 4-5 пъти по-замърсен, отколкото навън. Ние не обръщаме внимание на тези факти, но, оказва се, те ни влияят в огромна степен. Например, повишените нива на въглероден диоксид ни карат да се чувстваме замаяни, сънливи, а високата концетрация във въздуха на фини прахови частици вреди на функцията на дихателните пътища. Ако не поддържаме оптимални нива на температура и влажност, то създаваме среда, от една страна за по-лесно прехвърляне на вирусни заболявания, а от друга – на по-ниска работоспособност. За един работодател това е свързано с повече болнични дни за служителите и по-слаба продуктивност.
Вярвам, че ако не измерваме тези показатели, които могат да увредят здравето ни, то не можем и да ги управляваме и да вземаме адекватни решения. Затова и реших компанията да тръгне по-този път – да предложим решения за здравословни сгради. С продуктите на Проптес, хората с лекота могат да следят параметрите на микроклимата и основните замърсители и да управляват средата, в която пребивават.
➤ Научете още: Ефекти върху здравето от градските зелени площи
Освен мониторинг, продуктът предлага ли и допълнителна свързаност, така че качеството на въздуха да се подобрява автоматично?
Едната продуктова серия е за мониторинг на параметрите на микроклимата. Другата ни серия е за пречистване на въздуха в затворени помещения. Бих казал, с помощта на нашите партньори – утвърдени световни производители от Норвегия и Германия, можем да предложим на клиентите ни цялостно решение на проблема със замърсяването на въздуха в затворени помещения.
Разходите по закупуването и внедряването на продукта ти от страна на бизнеса не бих нарекла „технологична инвестиция“, а по-скоро „инвестиция в човешкия ресурс“. Възприемам опциите, които предлага Proptes, от гледна точка възможността да се подобри здравето на хората в среда, в която прекарват огромна част от времето си. Смяташ ли че бизнесът е готов да инвестира в човешкия си ресурс и неговото здраве, предвид че България не се слави с най-високите заплати и грижата за служителите?
Няма как да не се съглася с теб. Но предвид недостига на работна ръка, който се наблюдава във всички сектори в последните години, мисленето и на висшия мениджмънт се променя. Все по-често компаниите предлагат освен заплата и набор от социални придобивки – ваучери за храна, застраховки, карти за фитнес и други подобни допълнителни стимули.
Инвестицията в система за мониторинг и пречистване на въздуха е всъщност една малка инвестиция, която е с доказана възвръщаемост. От една страна е усещането у служителя, че се грижат за здравето му, а от друга са чисто финансовите – идващи от повишената продуктивност и ниската заболеваемост.
Има ли интерес към подобен продукт от образователните институции, например? Последните години, прекарани в условия на пандемия, акцентираха изключително много и върху качеството на въздуха, който децата ни дишат в затворените учебни стаи. Би ли търсил реализация на продуктите ти и в тази посока?
Има интерес, да. Но за съжаление със системата на делегираните бюджети, училищата нямат достатъчен ресурс, който да отделят за такъв продукт. Като цяло се разчита на кандидатстване по програми и други източници (спонсорство), за да се придобие такава техника. А тя е много необходима в училищата. С правилно управление на микроклимата, негативните ефекти от ежегодните грипни епидемии биха се свели до минимум. В Нидерландия и САЩ, например, през последните две години бяха гласувани закони, които задължават училищата да инсталират системи за следене на микроклимата, но в България темата за здравословната среда в училище е далеч от дневния ред на обществото.
Сам ли развиваш бизнеса си – имаш ли съдружник или екип, с които да споделяте трудностите, но и мотивацията?
Работя в екип с още двама души. Единият е брат ми – юрист с дългогодишен административен и юридически опит, а другият е близък приятел и на двама ни. Той е бизнес консултант с богат опит в маркетинга. Надяваме се с развитието на бизнеса да разширяваме екипа с добри хора и професионалисти.
Разбирам живота и света като кръговрат и си мисля, че точно сега сме в най-долната точка на колелото и освен нагоре, към истински по-устойчив и природосъобразен начин на живот и правене на бизнес, няма накъде да вървим като общество и свят.
Защо избра да предлагаш такъв тип продукти? Опитваш да се възползваш от модерния „sustainable“ тренд или вярваш, че трябва да сме по-отговорни към себе си и хората и света около нас?
Аз съм почитател и застъпник на „sustainable“ философията още от моето студентство, тоест през последните 18-20 години. Радвам се, че от няколко години насам е вече „тренд“ и е нещо, за което всеки (или почти всеки) говори в корпоративния свят. Разбирам живота и света като кръговрат и си мисля, че точно сега сме в най-долната точка на колелото и освен нагоре, към истински по-устойчив и природосъобразен начин на живот и правене на бизнес, няма накъде да вървим като общество и свят. Явно е дошъл точният момент за отговорно и устойчиво развитие на света и това не е просто тренд, а единственият вариант за развитие.
А не мислиш ли, че темата (sustainable) започва да се експлоатира твърде много и в резултат услуги и продукти, които имат видимо малко допирни точки с устойчивите бизнес практики и зелената икономика, си слагат подобен и до голяма степен маркетингов етикет?
Да, разбира се. Проблемът с т.нар. greenwashing е сериозен. Затова и на ниво ЕС се изработват нови правила и стандарти, по които бизнесът ще трябва да отчита устойчивостта си по единни критерии. По такъв начин по-лесно ще се отличават истински устойчиви продукти от тези, които само се маркетират като такива.
Трудностите пред предприемача не са никак малко… Например: да не се съмнява да вярва в себе си, в идеята и екипа си, да намира финансиране и клиенти.. Но има и един малко подценяван аспект – често предприемачът не е сам, а има семейство, което нерядко бива пренебрегвано за сметка на мисията на бизнеса. Успяваш ли да намериш баланса?
Лично за себе си, вярвам, че се справям с баланса между работните ангажименти и семейството. В крайна сметка, времето ни на този свят е ограничено (и даже не знаем колко е то) и не мисля, че трябва да изпадаме в крайности, когато става дума за работа. Човек трябва да намира време и за околните, а и за себе си и така може да се чувства щастлив, необходим и ценен.
Въпреки доброжелателните съвети на близки и приятели, въпреки книгите, от които можем да прочетем за чуждия опит, повечето уроци, за съжаление, се учат по трудния начин – проба-грешка
Каква според теб е тайната на успешния предприемач? Над какво трябва да се замислят, мечтаещите за собствен бизнес, преди да се хвърлят сляпо към това начинание?
Няма тайни в предприемачеството. Всеки трябва да извърви своя път. Въпреки доброжелателните съвети на близки и приятели, въпреки книгите, от които можем да прочетем за чуждия опит, повечето уроци, за съжаление, се учат по трудния начин – проба-грешка. Та съветът ми към мечтаещите за собствен бизнес е да черпят опит от хора, които са извървели този път, да четат много книги, да опитват нови неща.
Да мислят, да вярват, но най-вече – да слушат сърцето си.
ИСКАШ ЛИ И ТИ ДА РАЗВИЕШ ДИГИТАЛНИТЕ И ПРЕДПРИЕМАЧЕСКИТЕ СИ УМЕНИЯ?
УЧИ КОГАТО И КЪДЕТО ПОЖЕЛАЕШ. ВИЖ АКТУАЛНИТЕ НИ ВИДЕО КУРСОВЕ:
Настоящата публикация е създадена от екипа на сдружение Startup Factory в рамките на проект „Развитие на дигитални и предприемачески умения в Русе и региона“, който се реализира с финансовата подкрепа на Фондация „Америка за България“.
Изявленията и мненията, изразени тук, принадлежат единствено на сдружение Startup Factory и не отразяват непременно вижданията на Фондация „Америка за България“ или нейните партньори.
Similar articles
Теодора Енева за значението на Европейските избори 2024
Европейските избори на 9 юни дават възможност да изберем членове на ЕП и да изразим мнението си. People of Sofia и ЕП разказват истории на активни граждани.
Социалното предприемачество: път към социална промяна и устойчивост [Част 2]
С помощта на социалните предприемачи, обществото има възможност да намери иновативни решения на най-належащите социални проблеми и да създаде по-справедливо и устойчиво бъдеще за всички
Социалното предприемачество: път към социална промяна и устойчивост [Част 1]
Социалното предприемачество е привлекателен бизнес модел за тези, които желаят да променят света, като същевременно осигуряват решения на социални проблеми.
Фондация „Америка за България“ е независима, неправителствена и неполитическа американска благотворителна фондация, която работи в партньорство с български организации за укрепване на частния сектор и демократичните институции в страната.
Фондацията е плод на успеха на Българо- американския инвестиционен фонд (БАИФ), създаден през 1991 г. от Конгреса на САЩ с подкрепата на Американската агенция за международно развитие. За повече информация: us4bg.org
Startup Factory e организация с идеална цел, която работи за развитието на дигиталните умения и за подобряване на предприемаческата среда в Русе и страната. Екипът организира обучения и тематични събития по ПРОГРАМИРАНЕ, ДИЗАЙН и ПРЕДПРИЕМАЧЕСТВО. Помага на стратиращи компании и неправителствени организации за развитие на тяхното онлайн присъствие с менторство и достъп до ресурси и материали.
Startup Factory е притегателен център на активните хора в Русе и региона.