fbpx

Какво прави човек с хуманитарна насоченост като стажант в Startup Factory – русенска стартъп организация?

Това е един от най-логичните въпроси, които на първо ниво изникват в съзнанието на хората, когато иде реч за гражданско сдружение, насочено основно към сфери, които привидно изглеждат далечни за човек, който се интересува предимно от литература, народно творчество, образование, история, журналистика и т.н.

Но…

В едно от моите интервюта бях попитала младата русенска писателка Мирая Гешева, която активно се занимава и с предприемачество, дали може да направим заключението, че един творец може да е и бизнесмен.

Категоричният ѝ отговор бе, че не смята, че едното може да изключва другото в никакъв случай

 

Този отговор може да се тълкува и буквално, и преносно – човек може да съчетае два на пръв поглед несъвместими интереса, занимания и др., ако си изгради съответната стабилна доза мотивация за работа, разпредели сравнително мъдро времето си и сам пожелае да започне да се развива в сфери, които до този момент са били тъмна Индия за него.

Та, нека се върнем към това защо приех първоначално да стана доброволец, а впоследствие и стажант в Startup Factory

Първо – доброволец, а после – стажант в Startup Factory

Това лято получих имейл от Ана Тодорова, основен сътрудник на сдружението, с покана да стана доброволец.

Първоначалната ми мисъл бе, че трудно бих се вписала в такава среда. 

След солидна доза размисли, осъзнах, че в никакъв случай няма да загубя нищо от това да започна да трупам знания от сферата на дигитализацията, предприемачеството, маркетинга и др., защото все пак точно тези неща са бъдещето, а младите хора не трябва да изостават по никакъв начин от напредъка на обществото.

Реших да приема и да се впусна в нещо ново, което, ако използвам вече утвърденотото клише, бе възможно да ме изкара извън зоната ми на комфорт.

В хода на работата ми останах с впечатлението, че ако човек приеме нещо като едно предизвикателство, в което се постарае да излезе победител, в един момент то може да се превърне в неговата нова зона на комфорт.

Именно с тази мисъл сравнително бързо се почувствах на място.

Какво научих от хората, които интервюирам?

Част от работата ми е да интервюирам будни млади хора, които развиват различни дейности, чрез които променят средата около себе си в положителна посока.

За да се получи едно сполучливо интервю обаче, е необходимо да обуя техните обувки, т.е. например максимално да се потопя в света на фотографията и снимките, които сами по себе си говорят, ако интервюирам човек, който се занимава с това. 

Именно заради това мислено поставяне на мястото на другия, научих доста за сфери, в които доскоро имах съвсем бегъл поглед.

Това може би е първото нещо, което ми остана – солидното обогатяване на общата култура.

Част от гореспоменатите сфери са именно предприемачеството (основно социалното и дигиталното предприемачество), класическата музика и ролята на социалните мрежи за нейното разпространение, графичният дизайн, фотографията като начин за благотворителност, роботиката и др. 

На второ място, успях да науча много за самата мотивация на младите хора относно промяната, която искат да видят в средата около себе си.

И не само да видят, а да бъдат основна движеща сила за нея.

За едни от тях промяната се състои в осмиване на обществените пороци, за други – в екологичен предприемачески проект, а за трети – в медийната грамотност и мисията на качествената журналистика

Общото между тях е, че противно на стереотипното мнение, че младото поколение е апатично, тези млади хора се борят, за да живеем в едно по-здраво общество.

На трето място осъзнах, че дигиталният свят, стига да се използва разумно, може да бъде в голяма полза на граждански активните хора

Някои от интервюираните не се развиват точно в дигиталната сфера, но всички използват възможностите на социалните мрежи за изпращане на определени послания и тяхното достигане до повече хора.

За определението маркетолог

Преди време, Емилиян Енев, председател на Управителния съвет на сдружението, ме беше определил в своя публикация като доброволец, стажант, сътрудник, журналист, създател на съдържание и маркетолог. Тогава се учудих, тъй като не се самовъзприемах като маркетолог. 

В най-прекия смисъл маркетологът е човек, който изучава пазара, клиентите/потребителите на дадена услуга, опитвайки се да разберат какви точно услуги и продукти ще бъдат търсени. Въз основа на изследванията, се разработват нови продукти и се предлагат нови услуги за съответния пазар.

Принципно тази професия изисквакакто творчески поглед и подход, така и аналитичен начин на мислене

Определено те са необходими в моята работа, тъй като първо трябва да се помисли какъв тип съдържание би привлякло обществения интерес към нашето сдружение и в същото да се направят анализи на база на този интерес.

Откакто се записах на интензивния курс “Маркетинг за НПО” с лектор успешния предприемач Ленард Аданов, започвах вече съвсем съзнателно да гледам с маркетингови очила

Разбрах, че всъщност част от работата ми е донякъде свързана с маркетинга – определено трябва да правя анализ на това как е възможно сред океана от публикации да се открои едно интервю/обучение/еднократна сесия

Мога да твърдя, че вече поне в една определена степен познавам младежкия интерес към дейността, която извършваме. Но определено има още много да уча и то не само теоретично, а по-скоро на принципа проба-грешка, т.е. чисто практически.

Точно сега работя по създаването на маркетингова стратегия – нещо, което е необходимо общо взето във всяка една сфера в обществения живот, за да се привлече желаното внимание.

Вместо заключение

Завършвам често интервютата си с разновидност на въпроса с кои три думи съответният човек би синтезирал мотивацията за своята дейност. Затова моята приумица за завършване на тази статия е да споделя моите “условно” три думи или иначе казано, моята рецепта за професионален успех

Тя съдържа солидна вяра в собствените си възможности, немалък стремеж към оставяне на обществен отпечатък и щипка оптимизъм за вкус.

Автор на публикацията: Михаела Георгиева

Михаела Георгиева е стажант в Startup Factory от септември 2021г. 

Тя е граждански активна личност, която се вълнува от темата за съвременното образование. Иска да бъде част от промяната и смята, че мястото на младия творец определено не е сред „масата“, но е сред хората. Повече за нея научете в интервюто.

Вижте последните интервюта, които Михаела специално подготви за аудиторията на Startup Factory:

За социалния стартъп Saint Martén [аудио]

Татяна Иванова – момичето, което мечтае да стане космонавт [аудио]

Кристиян Юлзари и работата му като журналист в sCOOl Media [аудио]

и още..

Лого БФЖ

Startup Factory e сдружение в обществена полза, което работи активно вече шеста година за развитието на дигиталните умения на ученици и възрастни от цялата страна. Екипът помага на стартиращи предприемачи с достъп до ресурси и материали и подходяща среда за развитие на бизнес идеите в глобален мащаб. От лятото на 2021 г. сдружението отвори вратите на Къщата на гражданските организации в Русе – местен хъб на активни хора и НПО от региона.

Ако и ти си граждански активна личност и търсиш контакти с интересни личности или участие в събития и обучения, които променят?

Къщата на гражданските организации в Русе е мястото, където ще намериш всичко под един покрив.

Научи повече

Сподели с приятели