fbpx

Развитието на интернет превърна света в едно голямо село.

Комуникацията е бърза, лесна и достъпна. Пазаруваме за секунди, намираме си нова работа или записваме нов образователен курс по-лесно от всякога.

Но едно нещо все пак разваля идилията…

Усещането, че сме следени непрекъснато и че някой знае за нас повече, отколкото и родителите ни.

Дали Web 3.0 има потенциала да промени това?

Вероятно неведнъж сте оставали с усещането, че Google ви следи и че знае по-добре и от вас самите какво точно харесвате да гледате, пазарувате, четете. Усещането не ви лъже.

Facebook (или т.нар. вече Meta) прецизно ви облъчва с рекламен поток, който би могъл да повлияе върху решението ви за покупка. Разбира се, докато си мислите, че съвсем самостоятелно и обмислено сте взели това решение.

Подобни алгоритми от страна на най-влиятелните корпорации са удобни – те засилват персонализацията на посланията и рекламните предложения, и до голяма степен гарантират, че няма да видите нещо, което не е релевантно на вашите интереси.

Проблемът е… защото проблем все пак има… че тази лична информация се използва изключително агресивно и става все по-скъп продукт.

Или иначе казано, ние потребителите в комплект с нашите потребителски нагласи, сме изключително скъп продукт.

Изключително!

Още по-големият и всъщност по-сериозен проблем е кой реално има достъп и кой контролира тази персонализирана информация.

Не, не сме нито аз, нито вие.

Почти ежедневие стана най-влиятелната мрежа за търсене Google да получава обвинения в злоупотреба с лични данни.

Към 2019 г. 43% от общия нетен трафик преминава през Google, като същият, по данни на WE Forum, държи и 87% от световния пазар на търсене.

Но глобите и нормативните ограниченията едва ли ще спрат галопирането на „4-мата конници“ (както Скот Галоуей нарича Амазон, Епъл, Фейсбук и Гугъл в своята книга The four) и „търговията“ с лични данни.

Това, което реално може да обърне „каруцата“, е потенциалът и развитието на Web 3.0 и децентрализацията на мрежата.

Web 1-2-3

Web 3.0 е т.нар трето поколение интернет, който се доминира от технология с отворен код, базирана на блокчейн.

Това е сравнително нова концепция, която гравитира около желанието да се намали контрола на големите корпорации и да се върне правото на всеки от нас да разполага със собствените си данни.

Първата версия на интернет – Web 1.0, се състои от статични страници, предназначени единствено за четене.

Web 2.0 предостави по-богати възможности за взаимодействие и създаване на съдържание.

Той ни донесе социалните мрежи, онлайн банкирането, електронната търговия. Тази версия на интернет разчита на системи и сървъри, които остават собственост именно на споменатите „4-рима“. Което само по себе си трябва да ни подсказва чия собственост и под чий контрол са нашите уж „лични данни“.

Концепцията Web 3.0 се заражда около 2014 година от съоснователя на Ethereum – Гавин Ууд.

За нея се заговори по-усилено през миналата година, заедно с растежа на блокчейн технологията и разширяването на NFT пазарите. Привържениците на тази уеб версия се обединяват около мнението, че интернет не трябва да се контролира от малцина и техните корпоративни интереси, а собствеността и управлението трябва да бъде децентрализирана – в ръцете на мнозинството, т.е. на всеки от нас.

Говорим за една наистина децентрализирана мрежа. 

Какво реално означава това и как ще се случи?  

В Web 3.0 дейностите и данните се съхраняват в мрежа от компютри, използващи блокчейн.

Очаква се корпоративните сървъри да останат в историята. За крайните потребители първоначално видима разлика няма да има, но съществените промени ще се реализират на „заден фон“, т.е. без да се нарушава уеб взаимодействието ни.

Блокчейн може да бъде разглеждан като електронен разпределен регистър, който предоставя цифров запис, поддържан без централен орган. Елиминирани са необходимостта от ръчна обработка и удостоверяване от посредници. Не е лесно да се променят данните в цялата мрежа, което прави подобни системи изключително сигурни и надеждни.

А когато говорим за съхранение на лични данни не искаме ли точно това – сигурност и надеждност?

Накратко, в света на Web 3.0 обикновените хора като мен и вас, ще контролираме собствените си данни.

Ще отскачаме от социалните медии до мейлите си и различни онлайн платформи за пазаруване с помощта на един персонализиран акаунт, създавайки публичен запис в блокчейн за цялата тази дейност.

На пръв поглед това звучи мистично, сложно и дори утопично.

Но когато целта е да си върнем контрола върху собствените ни данни и начина, по който биват използвани, тогава си заслужава да се даде път и шанс на новата уеб версия Web 3.0.

 

Искате да научите повече за Web 3.0?

Вижте: How to Win the Future: An Agenda for the Third Generation of the Internet by Andreessen Horowitz 

Автор на статията: Ана Тодорова

Ана ТодороваАна Тодорова е основен сътрудник на Startup Factory от края на 2020г. Автор на серия от публикации, свързани с темите Устойчиво развитие, Зелена икономика, Децентрализирани технологии и Електронна търговия.

Ани е граждански активна личност, която се вълнува от устойчивите бизнес практики, осъзнатото ежедневие, мисълта за бъдещето, социалното предприемачество, справедливостта, равенството. Вярва, че човек трябва непрекъснато да се учи, да се развива, да постига и... междувременно да съумее да бъде добър.

Преминала е през всички обучения за развитие на дигитални и предприемачески умения на Startup Factory. Впоследствие поема поддържането на сайта на организацията и създаването на визуални материали за профилите в социалните мрежи. Не спира да се развива - понастоящем изучава магистратура "Предприемачество и иновации".

Настоящата публикация е създадена от екипа на сдружение Startup Factory в рамките на проект Развитие на дигитални и предприемачески умения в Русе и региона“, който се реализира с финансовата подкрепа на Фондация „Америка за България“.

Изявленията и мненията, изразени тук, принадлежат единствено на сдружение Startup Factory и не отразяват непременно вижданията на Фондация „Америка за България“ или нейните партньори.

Америка за България - партньори на StartupFactory

Фондация „Америка за България“ е независима, неправителствена и неполитическа американска благотворителна фондация, която работи в партньорство с български организации за укрепване на частния сектор и демократичните институции в страната.

Фондацията е плод на успеха на Българо- американския инвестиционен фонд (БАИФ), създаден през 1991 г. от Конгреса на САЩ с подкрепата на Американската агенция за международно развитие. За повече информация: us4bg.org

Лого БФЖ

Startup Factory e организация с нестопанска цел, която работи активно вече шеста година за развитието на дигиталните и предприемачески умения на ученици, студенти и възрастни от Русе и региона. Организираме обучения и тематични събития в три направления: ПРОГРАМИРАНЕ, ДИЗАЙН и ПРЕДПРИЕМАЧЕСТВО. Популяризираме възможностите, които предоставят децентрализираните технологии и БЛОКЧЕЙН и тяхното приложение в бизнеса. Предоставяме обучителни ресурси и свободни за ползване инструменти.

Сподели с приятели