Представяме ви Пламен Манев – предприемач в сферата на дигиталните технологии. Заедно със своя екип създава хайп софтуер – иновативно решение за управление на заведения.
Пламен работи в сферата на ресторантьорството вече почти 10 години. От три години разработва hype software. В интервюто споделя своя опит и визия за развитието на дигиталните технологии в традиционните бизнеси.
Как и кога възникна идеята за хайп софтуер?
Разкажи ни повече за управлението на заведения, използвайки дигиталните технологии.
Всъщност идеята за хайп софтуер се роди преди малко повече от 3 години, когато все още имахме малък франчайз на кафене и имахме обекти в различни градове. Изпитвахме големи трудности със софтуерите на пазара, колкото и да ги разбирахме и използвахме. В един момент решихме, че искаме да създадем наш продукт, на база нашия опит и внимание към детайла. Плюс мисълта, че вече сме в 21 век и решението ни трябва да е съвременно, интуитивно и лесно, както и да има супер обслужване.
С огромни усилия на тема финансиране на проекта, със собствени средства стартирахме първия етап, след което намерихме подходящ партньор, който да ни помогне с кодирането. След това продължихме с нов партньор, който да ни помогне финансово за следващия етап на развитие.

Всъщност тези първи стъпки са най-трудни и там повечето нови предприемачи се отказват.
Успяхме да реализираме версия 1.0 и през август 2019 година направихме първата инсталация в нашия бар Хайп в Русе. Инсталирахме софтуера за 2 дни, а по принцип в сегашно време ни отнема около час. Вече имаме 50 клиента в различни градове в страната 🙂
Идеята на нашия продукт е, че е създаден от хора в бранша, които имат доста опит в ресторантьорството. А целта ни е да бъдем полезни с добри практики и съвети, както и със софтуер.
Благодарение на съвременния софтуер един ресторантьор може да взема в пъти по-бързи и добри решения за бизнеса си.
Имате също издадена книга „Пътят към успешното заведение“? Сподели ни повече.
Отново дълъг път и много усилия, докато тази книга излезе в адекватен вид на пазара. Може би около 2 години ни отне за всичките процеси.
В книгата „Пътят към успешното заведение“ сме се постарали, благодарение на авторката, да опишем по приятелски, но в същото време с много професионален тон, всички добри практики и системи за работа в едно заведение, за да бъде то по-успешно
(не най, а по).
В книгата има разнообразна информация: от това как се създава фирма, до фрази за вземане на поръчка от сервитьори, маркетинг на заведението и много други полезни теми. Смятам, че тя е 100% полезна за хора, които сега навлизат в сферата на заведенията. Също така книгата ще е полезна и на студенти от различните колежи по туризъм, които изучават ресторантьорство.
Разбира се, всеки опитен ресторантьор е добре да не спира да се информира за бизнеса си, защото много хора знаят „как става“, но резултатите им не говорят същото. Виждате и по телевизията ги дават.
По-опитните със сигурност знаят повечето неща, но дори една идея да прочетеш в книгата, то тя може да промени много в бизнеса ти. Не трябва да си мислите обаче, че тази книга ще ви даде всичко наготово!
Трябва практика, други обучения и много личностни качества, за да бъдеш водещ в този бизнес.
Със сигурност я препоръчвам на всички от бранша. Аз лично, ако знам, че млади хора са създали качествено съдържание за ресторантьорския бранш, веднага бих си я поръчал.
А нови книги по темата няма, още повече български.
Все пак имайте предвид, че всичко зависи от вас и вашите усилия, няма значение колко книги сте прочели!
Има ли други интересни предприемачески проекти, по които работите в сфертата на дигиталните технологии?
Смея да твърдя, че в заведенията сме доста вещи, но за нас софтуерът е проект с огромен потенциал. По него работим много смело и искаме да го развием не само в България, но и в други страни.
Вече проучваме друга държава за тази цел. Това ни вълнува най-много към настоящия момент и е наша основна цел.

Също така искаме да влезем в образователната сфера – имаме добър разговор и „зелена“ светлина за Колежа по туризъм към Икономически университет – Варна и по-точно предмета Ресторантьорство. Освен, че студентите там се учат на хайп софтуер в момента, скоро ще имаме възможност в 1 или 2 студентски часа ние да презентираме софтуера и да поговорим с тях за бизнеса със заведения.
Какви са твоите наблюдения, интересуват ли се младите хора от дигиталните технологии и приложението им в традиционния бизнес?
Преди да споделя мнението си ще отбележа, че за 2020 година имаме над 230 срещи с различни ресторантьори – млади и по-възрастни. В тази връзка смятам, че желанието за дигитализация и осъвременяване на работата им не зависи от годините им.
Наблюдавам, че с хората под 40 годишна възраст някои процеси по презентирането на хайп софтуер се възприемат по-бързо и с по-малко разясняване и те сами ни търсят за демо. Тези хора са свикнали със смартфони, тъч скрийн, интернет и т.н.
Също така смятам, че заинтересованността е вътрешно желание на самия човек, до която той сам е стигнал под влиянието на реклама или съвет от приятел, или друг извод, след като е видял, че това е тренд и реално си е полезно за бизнеса.
Има много собственици обаче, които са с най-новия айфон в джоба си, но компютърът в заведението им е едноядрен и е на поне 6-8 години. Съответно те са в зоната си на комфорт и все още не разбират ползите от осъвременяването. Подхождат с недоверие понякога. Между другото, повечето такива в момента ни препоръчват най-много.

Бих обобщил, че доста голяма част нашите потенциални клиенти виждат разликата и разбират, че традиционен бизнес като ресторантьорстово, който съществува от векове, също се развива положително от технологична гледна точка. И в един момент трябва да преминеш напред към развитието.
По-младите въобще не поглеждат към софтуери, които съществуват от 15-20 години на пазара.
Искате ли и вие да развитете дигиталните си умения и да работите успешно в онлайн среда? Вижте предстоящите ни обучения тук
Какви умения са нужни, за да си успешен предприемач в бизнеса със заведения? Къде е тук мястото на дигиталните технологии?
Трябва да си лидер без титла (както се казва в една от книгите на Робин Шарма), трябва да разбираш, че клиентите са всичко, трябва да си максимално полезен за хората, да им доставяш комфорт и добро изживяване чрез десетки системи за работа, стандарти и добри практики в твоето заведение/ в твоя бизнес. А в същото време си научил персонала на тези системи и практики. Плюс това, трябва да знаеш, че парите са следствие от наистина добре свършената работа.

Също така трябва и да си мотиватор и психолог, защото ежедневно ще се срещаш с хора, които имат лични проблеми и не могат да ги забравят на работното си място. Но последното изречение може би не важи само при нас 🙂
За бранша е важно да имаш понятие от различните професии в заведението – сервитьор, барман, управител, готвач, хигиенист, първичен счетоводител/ финансист. За да можеш да помагаш в натоварените моменти, да даваш пример как трябва да се правят нещата, а не просто да крещиш на персонала без да имаш покритие над процесите. И в същото време трябва да умееш добре да планираш приходите и разходите.
В нашето заведение за нито един от моите партньори не е проблем да почисти тоалетната в работно време. Или да влезе зад бара да помогне на колегите – това е лидерството без титла – даване на добър пример + много професионални умения.
Мястото на новите технологии е в посока по-добро обслужване и мениджмънт – вземане на поръчки през таблети/ телефони (което спестява време), дигитални менюта, премахване на голяма част от писането на хартия, ползване на телефон / достъп от разстояние, киоски за вземане на поръчка вместо касиер.
Можеш ли да предположиш как ще се развиват дигиталните технологии в бизнеса със заведения в бъдеще?
Според мен дигиталните технологии ще навлизат все повече и хората ще свикнат още с тях. Това, което виждам, е развитие в посока поръчки за вкъщи през различни приложения, които комуникират директно със заведението. Използват се дигитални менюта за клиентите в заведението. Дори гледах скоро, че вече в някои заведения няма служители, а се слагат киоски, на които поръчваш. Киоскът ти предлага допълнителни неща към поръчката (софтуерът имам предвид), за да направи по-голяма продажба.

Оказва се, че хората, когато са сами пред киоска поръчват повече, отколкото тези, които поръчват на касиер.
Също така видях и робот, който ще се опита да роботизира обслужването
Но лично мен последните две неща не ми допадат, защото добрият сервитьор/ касиер/ барман може да направи изживяването на клиента много по-приятно, отколкото една машина.
Може би машините ще спестят средства за заплати на такива служители в дългосрочен план.
Смяташ ли, че в в Русе младите хора могат да развиват потенциала си? Какви са твоите съвети към тях?
Естествено, че могат да се развиват и тук в Русе. Има много успешни компании и примери, собствениците на които не са от София или в София.
Но не всеки успява, както добре знаете.
Трябва си добрата идея, изключителен бизнес план, непрестанно развитие, четене, спортуване, много работа и късмет също.
В днешно време изключително много обучения са само онлайн, така че всеки може да се квалифицира от вкъщи и да научи неща, които ще го изпратят на следващо ниво. И аз мрънкам понякога. Но като всяко нещо, оставането тук си има плюсове и минуси.
Ако се фокусираш само над едната част, то другата ще изчезне и ще затънеш.
Аз и колегите ми сме оптимистично настроени. Стараем се да сме полезни за околните, полагаме усилия в четене на книги и други неща, които са свързани с нашия бизнес. Също така спортуваме (задължително е!). Храним се сравнително добре. Отделяме малко време за хобита. Пътуваме доста и комуникираме с най-различни хора.
Всичко това е баланс – вид режим и въпрос на изграждане на добри навици, за да сте дългосрочно адекватни и добре позиционирани сред обществото. По този начин ще имате повече последователи, ще се чувствате пълноценни и няма да имате време да погледнете към песимиста в себе си.
–
Startup Factory e сдружение в обществена полза, работещо активно вече шеста година за развиване на ключови дигитални умения на ученици и възрастни. Подпомагаме предприемаческата екосистема в България с различние обучителни програми, менторство и нетуъркинг.
Ако и вие желаете да развиете дигиталните си умения, разгледайте актуалните ни обучения по уеб програмиране, дизайн, предприемачество и електронна търговия.
Всички предстоящи курсове на Startup Factory за развитие на дигиталните умения вижте тук