fbpx
Илън Мъск отново влезе в полезрението на медиите. Не че е спирал да го прави, но този път фокусът не бяха криптовалутите, космическата надпревара или други любими теми на милиардера, а ултиматумът, който той постави на своите служители.

Драма озаглавена To be super clear

Изпълнителният директор на Tesla разпраща служебен имейл до ръководния персонал на компанията си за електрически автомобили със заглавие „To be super clear“. Мейлът впоследствие бе споделен в социалните медии и в обобщен вариант гласи, че компанията прекратява „работата от вкъщи“, а всеки, който желае да продължи да работи за Tesla, трябва да работи от офиса „за минимум 40 часа седмично“, или да напусне компанията.

Ултиматумът на Мъск – урок по лидерство или самозабравил се предприемач
В отговор на туит за изтичането на описания имейл, Мъск нито потвърждава, нито отрича директно неговата автентичност, но все пак отговорът му „Те трябва да се преструват някъде другаде, че работят“, по-скоро клони към потвърждение.

Предисторията

В първите месеци на COVID-19 Tesla, подобно на много други компании, позволи на служителите си да работят от вкъщи, ако се чувстват несигурни. Но след това рязко обърна курса, нарушавайки местните калифорнийски разпоредби. Тогава Мъск отново беше под обстрел, заявявайки, че служителите, които не се върнат на работа, ще бъдат уволнени месец по-късно.

Към днешна дата много от технологичните компании все още обмислят как и дали да върнат служителите си в офисите, като Google и Apple предоставиха хибридни възможностии продължават да отлагат пълното завръщане в офисите по различни причини. Най-вече като се опитват да проявят разбиране към нуждите на всеки свой служител и по този начин да не позволят напускането на ключови фигури от екипите си.
Илън Мъск изрази преценката си за тази политика, споделяйки мем с мързеливо куче в отговор на статия за това, че Apple отлага връщането си в офиса.

Изводите

Извън конкретиката на фактите (Bloomberg News потвърждава, че настоящите служители на Tesla действително са получили имейла) интересни са коментарите в социалните мрежи за и против съобщението на изпълнителния директор на Tesla

Според анализатори, с подобни действия Мъск ще принуди не малко от служителите си да напуснат, което пък би лишило Tesla от талантливи и компетентни, но преди всичко креативни личности. Всички знаем, че креативността не се побира в стандартно работно време и често се нуждае от совобода и непряк мениджърски контрол. Подобни притеснения стоят и в основата на решението на Google и Apple да въведат хибридния начин на работа, но очевидно Мъск вижда проблем в него.

Ултиматумът на Мъск, учудващо или не, намира и много привърженици или най-малкото доста хора откриват смисъл в него, отвъд първичната фрустрация и гняв, които предизвикват думите му.

Много от коментаторите до известна степен изразяват съгласие и посочват, че в някои сектори за редовия служител работата всъщност представлява екипа, проекта и мениджъра, а присъствието в офиса и ангажираността играят огромна роля за неговата мотивация. И може би е необходимо по-грубо „побутване“, за да се възстанови продуктивността на екипите. Последното вероятно зависи от сферата на дейност и целите на организацията и едва ли е общовалидно.

Друг акцент в мейла – „The more senior you are, the more visible must be your presence.“– също намира логично обяснение, като специалисти по човешки ресурси припомнят, че „короната“ върви с отговорностите. Това нерядко се забравя или подценява при израстване в йерархията и води до добре познат и в българската действителност феномен  – демонстриране на работа без действително да се върши работа или отговорност да се търси от служители на ниски йерархични нива, но не и от ключовите фигури.

Всичко това предизвиква неясности и както пише Jocko Willink (Leadership Strategy and Tactics: Field Manuel, Locus, 2021) „истински сблъсъци на егото по отношение на това кой отговаря, кой издава заповедите, кой ръководи и кой следва. Продължавам да срещам и днес в света на бизнеса хора, които се борят да надделеят с всички налични средства и маневрират един срещу друг, вместо да маневрират срещу врага.“

Вижте още:

Селекцията на Startup Factory от книги за предприемачество и бизнес

Затова е много важно отговорностите не само да са ясно разпределени, но и да се носи лична отговорност от всеки служител, особено от онези по̀ висшите етажи.

Изказването на Мъск, цитирано по-горе – “да се преструват някъде другаде, че работят”, може да се възприеме като намек и за друго: прегръщайки като мантра добруването и повишаването на производителността на служителите, либералният свят до голяма степен превърна офисите и екипите в клубове по интереси – в буквален смисъл, където всички са приятели и се забавляват заедно. Но всъщност интересът винаги и за всички трябва да е един – растежът на компанията – и този интерес трябва да е във фокуса на всички дейности. 

Преструвките и забавата свършиха… поне за Мъск.

Също така, ако за хората извън Tesla подобен мейл е прекалено ултимативен и провокативен, нека не забравяме, че е изцяло в тона на Мъск и най-вероятно неговите служители не за първи път се сблъскват с подобно отношение. Това, разбира се, не оправдава отношението, а по-скоро е предпоставка да се търси и друга гледна точка – на тези, които реално работят за Мъск

Tesla, за разлика от гиганта Amazon, не еизвестна с текучеството и недоволството на служителите си, а точно обратното. Дали всъщност разпращайки подобни мейли Мъск не цели да припомни на мениджърския си състав за кого действително работят – за човек, който „живее в компанията“?

И ако е вярно, че основателите изграждат културата в една компания, не е ли нормално Мъск да очаква от ръководните си кадри и служителите си да следват същата култура – на пълно отдаване на целите и мисията на организацията?

Независимо дали демонстрира лидерство (или липса на такова) чисто практически, мейлът на Мъск може би цели нещо съвсем прозаично… Непосредствено след изтичане съдържанието на въпросния мейл, милиардерът даде интервю, в което директно каза, че кризата налага съкращаване на персонала в Tesla с 10%. Кой знае… може би самият мейл е своеобразен тест кой има правото да остане да работи за компанията и кой ще влезе (доброволно или не) в тези 10%…

Звучи несправедливо, звучи ултимативно, звучи грубо… но да си предприемач, при това от ранга на Мъск, може би изисква безпардонност и категоричност, особено в моменти на криза.

В заключение

Погрешно е да се мисли, че да си лидер, означава да си обичан на всяка цена и при всякакви обстоятелства. Всъщност лидерът е личност с ясна цел и автентична харизма, а неговата уникалност се предопределя от ценностната му система и личния пример.

Именно последното – личният пример, дава основание поведението на Мъск, включително и мейл комуникацията му, да бъде определяно като „урок по лидерство“. Изпълнителният директор на Tesla не изисква от служителите си повече от това, което той самият дава. Е, може би и егото му е нашепвало думички, докато е пишел мейла, но кой от нас не се е поддавал на егото си? Нека безгрешният пръв хвърли камъка…

Споделете в коментар как бихте се почувствали, ако получите подобен мейл от работодателя си. Бихте ли напуснали или бихте се съобразили с ултиматума?

Вижте Още:

Онлайн курсове за развитие на дигитални и предприемачески умения

Автор на статията: Ана Тодорова

Изображение: Pixabay

Настоящата публикация е създадена от екипа на сдружение Startup Factory в рамките на проект Развитие на дигитални и предприемачески умения в Русе и региона“, който се реализира с финансовата подкрепа на Фондация „Америка за България“.

Изявленията и мненията, изразени тук, принадлежат единствено на сдружение Startup Factory и не отразяват непременно вижданията на Фондация „Америка за България“ или нейните партньори.

Подобни статии

Америка за България - партньори на StartupFactory

Фондация „Америка за България“ е независима, неправителствена и неполитическа американска благотворителна фондация, която работи в партньорство с български организации за укрепване на частния сектор и демократичните институции в страната.

Фондацията е плод на успеха на Българо- американския инвестиционен фонд (БАИФ), създаден през 1991 г. от Конгреса на САЩ с подкрепата на Американската агенция за международно развитие. За повече информация: us4bg.org

Лого БФЖ

Startup Factory e организация с нестопанска цел, която работи активно вече шеста година за развитието на дигиталните и предприемачески умения на ученици, студенти и възрастни от Русе и региона. Организираме обучения и тематични събития в три направления: ПРОГРАМИРАНЕ, ДИЗАЙН и ПРЕДПРИЕМАЧЕСТВО. Популяризираме възможностите, които предоставят децентрализираните технологии и БЛОКЧЕЙН и тяхното приложение в бизнеса. Предоставяме обучителни ресурси и свободни за ползване инструменти.

Сподели с приятели