fbpx
Share

Стремежът към колекциониране е присъщ на човека. Много от нас в детството си са колекционирали всякакви любопитни предмети в опит да намерят смисъл в заобикалящия ни свят или просто за удоволствие. Някои продължават това търсене и в живота си по-късно като събират различни ценни предмети. Обикновено смятано за хоби, запазено за богатите, може да се каже, че колекционерството е също и далновидна инвестиция.

Колекционирането на антики обаче наскоро претърпя огромна промяна благодарение на въвеждането на блокчейн технологията и NFT. Благодарение на тях, колекционерите вече могат да се възползват от ползите от свързването на дигиталните активи с физическите антики в метавселената.

Преди да разгледаме как точно се случва това, нека първо изясним основната терминология.

Физически NFT: Новите революционни дигитални активи

Ако четете тази статия, вероятно вече знаете, че NFT означава „незаменим токен“ или цифров актив, който репрезентира физически обект от реалния живот. NFT обикновено се търгуват в криптовалута, с изключение на определени случаи като търга на Sotheby’s Metaverse, обсъден в казуса по-долу.

Метавселената: Възможностите, които се крият отвъд

Терминът „Метавселена“ буквално означава „отвъд Вселената“ и същността му е също толкова вълнуваща, колкото и самото име. Този нов свят бележи революционна ера в интернет, където виртуалните общности взаимодействат помежду си, създават стойност и обединяват дигиталните и физически аспекти от нашия живот.

Metaverse или Метавселената се появи благодарение на огромните възможности, които блокчейн технологията и децентрализираните приложения предлагат. Тя позволява развитието на нови творчески формати и отношения, както и предефинира самата стойност на активите. От своя страна това води до коренно различен подход към формирането и търговията с тях.

Metaverse позволява на потребителите да купуват и продават цифрови активи под формата на NFT по начин, който съперничи на традиционните парични транзакции и договори. Като начало, тъй като NFT са създадени с помощта на блокчейн технология, те са напълно сигурни, проследими и проверими. Освен това те насърчават ефективността на пазара. Преобразуването на физически обект в цифров актив има множество ползи, включително защита срещу измами, опростяване на транзакциите и елиминиране на посредници и комисионни.

Когато става въпрос за колекциониране на антики, основно предимство на NFT е възможността за разделяне на собствеността на части. Досега това беше голямо предизвикателство, но благодарение на NFT вече е възможно няколко души да притежават колективно артефакт.

Пример от практиката: Преодоляване на пропастта между NFT и традиционните активи в Metaverse на Sotheby’s

По-горе обяснихме как NFT предоставя многофункционална цифрова алтернатива на традиционните транзакции при промяна на собствеността. Цифровите и физическите активи обаче могат успешно да съществуват съвместно, с огромна добавена стойност за колекционерите. Един такъв пример е Sotheby’s Metaverse, която по своята същност е NFT платформа, където световноизвестният брокер на колекционерски предмети проведе търг през 2021 г., позволяващ на потребителите да наддават както в традиционна, така и в крипто валута.

Освен това аукционната къща не е изисквала купувачите да притежават портфейли с криптовалута. Нуждаят се само от валиден етериум адрес за закупените NFT. Наддаването беше проведено извън мрежата, което означава, че NFT метаданните се съхраняват отделно от смарт договора, поддържан от блокчейн. Представители на Sotheby’s заявиха, че компанията е възприела този подход, за да „поддържа установените фирмени практики“. И все пак, тази проницателна тактика помогна за въвеждането на иновативен начин за търговия с колекционерски предмети пред традиционна аудитория.

Физически NFT: Свързване на дигиталния актив с обект от реалния живот

Едно много често срещано притеснение сред незапознатите с NFT, е как цифровият актив се свързва с физическия обект. По същество има два основни варианта:

1. Търговия с NFT, докато обектът (в контекста на тази статия, колекционерска антика) остава под попечителство на пълномощник, който е длъжен да достави артефакта на собственика на NFT съгласно договорените условия.
2. Търговия с NFT като отделна част от физическата антика. В този случай стойността на NFT не зависи от стойността на артефакта от реалния живот и цифровият актив може да бъде оценяван и търгуван независимо от него.

 

Вижте още:

Уебинар „Възможности за развитие в NFT общността“ [БЕЗПЛАТЕН ЗАПИС]

Пример от практиката: Wui Po Kok Antique и разпродажбата на китайските Qing and Han Weapons NFT 

През май 2021 г. Wui Po Kok Antique, аукционна къща базирана в Хонконг, стартира продажба на 60 токъна, свързани с две известни оръжия, някога притежавани от китайските династии Цин и Хан. Продажбата беше извършена на две партиди от 30 NFT.

Самите NFT не прехвърлят на собствениците част от собствеността върху физическите оръжия. Вместо това токъните им дават правото да наддават за тях в рамките на една година от пускането. По този начин аукционната къща ограничава търсенето на физическия обект до 30 кандидата за оръжие. Освен това собствениците на NFT имат право да видят двете оръжия, които се съхраняват в сейф със специален достъп. 

Създаване на физически NFT: Стъпка по стъпка

Сега, след като направихме общ преглед на това как NFT се свързват към колекционерските артефакти и различните предимства, които предлагат в това отношение, нека прегледаме накратко стъпките при създаване на NFT. Както ще видите, процесът не е сложен.

1. Създаване на 3D модел на артефакта като дигитално представяне

Както може би се досещате, NFT трябва да притежават цифров компонент, тъй като те са основно цифрови единици данни. Тези данни са свързани с блокчейна, като по този начин позволяват на потребителите да следят информацията за самите физическите антики. Данните за артефакта имат цифрово репрезентиране, което е под формата на 3D модел. Има различни инструменти и платформи, които помагат за генерирането на NFT метаданни за 3D модел.

2. Минтване на NFT от дигиталната репрезентация на физическите обекти

Следващата стъпка е създаването на NFT. Този процес се нарича „минтване“. Обикновено включва следните основни стъпки:

1. Избор на платформа: Много различни платформи позволяват на потребителите да секат/минтват NFT. Обикновено не са необходими умения за програмиране, за да ги използвате.
2. Изграждане на общност: Децентрализираните системи целят създаването на общности и добавянето на стойност към тях. Има различни начини за ангажиране на колекционери на артефакти и обединяването им в Metaverse, които маркетинговите експерти могат да използват, за да стимулират търсенето на NFT.
3. Ценообразуване и продажба на NFT. След като токенът е изсечен, трябва да му бъде определена цена и да бъде пуснат за продажба. Както научихме от статията досега, NFT могат или да се продават заедно с физическия артефакт, за да представят собствеността му и да отразяват неговата стойност, или могат да се търгуват отделно от него, като в този случай цената им не зависи от стойността на обекта.

 

Вижте още: 8-те най-популярни платформи за изкуство на NFT

3. Защитете историята зад антиките 

Един от най-съществените атрибути на NFT е, че те помагат за проверка на автентичността на физическите обекти. Това е особено важно в случай на антични колекционерски предмети. За разлика от физическите сертификати, които са лесни за фалшифициране, NFT е почти невъзможно да се фалшифицират поради атрибутите за сигурност на блокчейна. Същото важи и за доказването на правото на собственост.

За да разширим малко повече тази идея, NFT са особено полезни за проследяване на произход. Използват се за описание на веригата за доставки, както и за историята на колекционерския артефакт. NFT позволяват проследяването на всеки собственик, който обектът някога е имал. Тази информация е от решаващо значение за определяне на автентичността и стойността на антиката.

4. Управление на цифрови права

Използването на NFT за транзакции, свързани с колекционерски антики, също е полезно в процеса на прехвърляне на собствеността и използването на цифровите репрезентации на артефактите. Колекционерският предмет е свързан с NFT, което – както вече научихме – е уникален токен. Той съдържа уникален идентификатор с връзка към артефакта. По този начин собственикът на NFT може да контролира използването и последващото разпространение, включително лицензиране на цифровото представяне на антиката.

В заключение

С напредването на дигитализацията става все по-очевидно, че бъдещето е в Web 3.0 и NFT са един от ключовете за развитието на неговия потенциал. Най-популярните индустрии, като развлечения, изкуство, търговия на дребно, електронна търговия и др., са подложени на бързо токенизиране. Най-хубавото е, че останалите бизнеси също бързо се адаптират. NFT вероятно ще революционизират начина, по който обменяме услуги и стоки през интернет, като добавят повече стойност както за купувачите, така и за продавачите, консолидират Metaverse, създават нови модели за членство и абонамент и др.

 

Вижте Още:

NFT за начинаещи [приложения и как да купите и продадете]

Термини

Токен – форма на дигитална монета или дигитален актив. Генерира се в съответната блокчейн мрежа. Влиза в дигиталния портфейл на потребителя (тясно свързан с дигиталната идентичност). Токенът се използва за да се наградят тези потребители, които създават стойността. Пример за такъв токен е биткойн.

Минт – ване на NFT – луксозен термин за създаване на NFT в блокчейн.

Настоящата публикация е създадена от екипа на сдружение Startup Factory по идея на Nifty Folder в рамките на проект Развитие на дигитални и предприемачески умения в Русе и региона“, който се реализира с финансовата подкрепа на Фондация „Америка за България“.

Изявленията и мненията, изразени тук, принадлежат единствено на сдружение Startup Factory и не отразяват непременно вижданията на Фондация „Америка за България“ или нейните партньори.

Similar articles

Дигиталният маркетинг в Web 3.0 – коя ще е суперсилата в новата интернет мрежа?

Дигиталният маркетинг в Web 3.0 – коя ще е суперсилата в новата интернет мрежа?

Web 3 е нов модел на интернет с много по-голяма изчислителна мощ и потенциал. Включва напълно децентрализирани приложения от типа „peer-to-peer“, които са устойчиви на цензура и не могат да бъдат спрени от никого – дори от правителства или корпорации.

Америка за България - партньори на StartupFactory

Фондация „Америка за България“ е независима, неправителствена и неполитическа американска благотворителна фондация, която работи в партньорство с български организации за укрепване на частния сектор и демократичните институции в страната.

Фондацията е плод на успеха на Българо- американския инвестиционен фонд (БАИФ), създаден през 1991 г. от Конгреса на САЩ с подкрепата на Американската агенция за международно развитие. За повече информация: us4bg.org

Лого БФЖ

Startup Factory e организация с нестопанска цел, която работи активно вече шеста година за развитието на дигиталните и предприемачески умения на ученици, студенти и възрастни от Русе и региона. Организираме обучения и тематични събития в три направления: ПРОГРАМИРАНЕ, ДИЗАЙН и ПРЕДПРИЕМАЧЕСТВО. Популяризираме възможностите, които предоставят децентрализираните технологии и БЛОКЧЕЙН и тяхното приложение в бизнеса. Предоставяме обучителни ресурси и свободни за ползване инструменти.