fbpx
Share

Тазгодишното четвъртото издание на Dutch Blockchain Week (DBW) се проведе от 21 до 27 ноември 2022 г. и бе най-мащабното до сега. Инициативата включи множество вдъхновяващи физически, виртуални и хибридни събития, по време на които бяха представени най-новите проекти и решения, създадени от компании от екосистемата на децентрализираните технологии. 

Основната конференция, с домакин EY Wavespace в Амстердам, предложи богата програма с лектори и изключителни експерти от цял свят на тема NFT, метавселена, DAO, Web3 и други. 

Какви са акцентите от Dutch Blockchain Week (DBW) 2022 ?

Участниците в DBW бяха единодушни, че трябва да се търсят начини Web3 продуктите да достигат до пазара без съпротива и при осигуряване на добро потребителско изживяване. В тази връзка, блокчейн да се включва като допълнителен компонент на продукта. Един от примерите в това отношение е осигуряването на възможност на потребителите да плащат с фиатни пари, а те да бъдат конвертирани в токъни на заден план. Друга нововъзникваща добра практика е свързването на съществуваща потребителска база в централизирани платформи с децентрализирани портфейли, като по този начин се осигурява удостоверяване на данните.

Идеята на Web3 е свързана със семантичния уеб (Semantic Web) – мрежа от данни, които могат да се обработват директно и индиректно от машини. Растежът на изкуствения интелект и платформите без код обаче е предпоставка за така наречените синтетични данни (Synthetic data) – изкуствено генерирана информация. Но това от своя страна създава опасност от дезинформация и манипулация в глобален мащаб. И ето тук идва мястото на блокчейн.

Как можем да използваме блокчейн за предотвратяване на заплахите от дезинформация и манипулация? 

Професионалистите се застъпват за идеята да бъдат използвани децентрализирани технологии за добавяне на слой на интегритет и прозрачност върху съществуващите платформи. Мнозина твърдят, че блокчейн ще отключи нови работни места на бъдещето – например, хората ще дават информация за AI. Тази хуманизация ще гарантира, че алгоритмите обработват данни от реални събития и ще повиши доверието в базираните на Web3 платформи на бъдещето. 

Защитете, споделяйте и проследявайте лични данни в блокчейн. 

Научете как от записа на уъкршопа, проведен по време на DBW. 

Вашите данни са най-ценния ви актив в днешния модерен свят. В същото време е изложен на постоянен риск да бъде изгубен, манипулиран или нарушен.

Емилиян Енев - председател на Startup Factory и управляващ съсобственик на ReCheck

  1. Участниците в Dutch Blockchain Week споделят визията, че дигитализирането е единственият начин да спасим света.

  1. Интересен пример е, че 50% от закупеното онлайн облекло се връща, поради една или друга причина. Това създава много отпадъци, разходи и е неефективно. Ако купувачите могат се видят как изглеждат в избрания от тях пуловер или панталон в онлайн магазините, те ще могат да изберат по-успешно подходящите дрехи. Същият принцип се прилага за различни предмети от реалния свят. Блокчейн създава среда за генериране на цифрови близнаци, достъп до информация за тях и защита и управление на собствеността им. Вместо да се движат и боравят с физически обекти (или хартия), фирмите и потребителите могат да взаимодействат безпроблемно с токъни и цифрови изображения. По същия начин ще бъде много по-лесно за дизайнерите да създават свои собствени марки в дигиталния свят.

Знаете ли че?

Седмицата на модата в Decentraland Metaverse постигна обединяване на световете (реален и дигитален) и на потребителското изживяване в т.нар. Phygital, при което посетителите можеха да поръчат Tommy Hilfiger или други марки в метавселената, да получат колекционерска NFT или цифрова дреха/аксесоар под формата на NFT и също да се сдобият с физическата ѝ версия в реалния живот. Най-добре този „феномен“ описват думите на Mike Charalambous, CEO of Threedium:

„Пазаруването на мода онлайн твърде дълго беше 2D. От 2006 г. насам изграждаме технология, която подобрява дигиталните изживявания – и през тези много години не видяхме иновации в изображенията на продукти за електронна търговия. Unlimited 3D Engine преосмисля начина, по който купуваме онлайн.

Решението е също толкова елегантно за дизайнерите, колкото и за купувачите. Ние страстно вярваме в това да направим инструментите за 3D и добавена реалност (AR) с професионално качество напълно достъпни – така че всеки да може да се възползва от същата технология, на която луксозните марки се доверяват за нейното качество – със способността да възпроизвежда продукти рентабилно и в мащаб.

Тъй като модната индустрия продължава да слива физическото и цифровото, тя укрепва глобалната общност. Нямаме търпение да видим каква креативност ще вдъхновят тези завладяващи 3D и AR изживявания в бъдеще.“

„Виждаме бъдещето на търговията да бъде изградено върху web3 инфраструктура и да се върти около цифрово-физически (digi-physical) елементи, преживявания и сливане между Метавселената и Вселената. “ Justin Banon, Co-founder of Boson Protocol

  1. Горещите теми на блокчейн хоризонта: DAO и метавселената

  2. Според лекторите в панелите DAO* вече отговарят на съществуващите правни структури и някои членове на DAO избират да създадат отделно юридическо лице, което да действа като средство със специална цел за подписване на договори, извършване на плащания и т.н. Без такава правна обосновка има риск всички притежатели на токъни да бъдат отговорни за решенията на DAO. От друга страна, важен аспект за подобрение в  настоящите DAO е, че след като гласуването е извършено, изпълнението не е автоматизирано. Освен това има скрита диктатура – един голям притежател на токъни, насочващ DAO в желаната посока.

  3. Активното гласуване очевидно не е решение, защото една от най-големите грешки в сферата на DAO е очакването всеки да участва във вземането на решения. От друга страна, DAO провокират философски въпроси като: можем ли да имаме отчетност като общество? Имаме ли нужда от лице, което да носи отговорност? Можем ли да формулираме нови псевдо юридически субекти, които действат като съгласувани организми, отговорни за въздействието, решенията и създаването на стойност?

     * Децентрализираната автономна организация (или също корпорация) (DAO) се управлява от компютърен код и програми, контролира се от нейните членове и няма централно управление. Управлението ѝ е изградено от правила, напълно прозрачни и написани в софтуер с отворен код. 

  1. А какво да кажем за метавселената?

  1. Да, метавселената ще бъде много по-интерактивна и завладяваща от всичко, което сме изпитали досега, но това е едно твърдение само на повърхността. Истинската промяна идва с това как да добавим смисъл към нашите лични и бизнес отношения, повече контекст и персонализирано съдържание. Сега виждаме метавселената като отделни уеб страници – несвързани части от VR преживявания и екосистеми. Но една от прогнозите по време на събитието е, че ще има една метавселена – основен протокол, така както има един интернет. Ако бъдещето на блокчейна е многоверижно (различни мрежи, свързани с мостове и взаимовръзки), бъдещето на метавселената позволява на потребителите да прескачат от една VR среда в друга. Тази оперативна съвместимост изисква много инвестиции, а ние не сме изградили все още инструментите и инфраструктурните компоненти за създаване на отворена, приобщаваща и смислена метавселена.

Знаете ли че?

Вече може да пиете NFT бира и да станете член на Copernicus Beer DAO.

Купувате NFT от QR кода на бирата, ставате съсобственик на рецептата и вече можете да произвеждате напитката. Вижте снимки от презентацията на бирата по време на едно от събитията на DBW.

Настоящите сътресения и песимизъм на крипто пазара благоприятстват изграждането на продукти с реална стойност.

Проектите, възникващи в тези трудни времена, ще оформят бъдещето на децентрализираните технологии и ще генерират растеж в сектора. Мечите пазари са от огромно значение за премахване на измами и спекулации.

Настоящата публикация е създадена от екипа на сдружение Startup Factory в рамките на проект Развитие на дигитални и предприемачески умения в Русе и региона“, който се реализира с финансовата подкрепа на Фондация „Америка за България“.

Изявленията и мненията, изразени тук, принадлежат единствено на сдружение Startup Factory и не отразяват непременно вижданията на Фондация „Америка за България“ или нейните партньори.

Подобни статии

Дигиталният маркетинг в Web 3.0 – коя ще е суперсилата в новата интернет мрежа?

Дигиталният маркетинг в Web 3.0 – коя ще е суперсилата в новата интернет мрежа?

Web 3 е нов модел на интернет с много по-голяма изчислителна мощ и потенциал. Включва напълно децентрализирани приложения от типа „peer-to-peer“, които са устойчиви на цензура и не могат да бъдат спрени от никого – дори от правителства или корпорации.

Америка за България - партньори на StartupFactory

Фондация „Америка за България“ е независима, неправителствена и неполитическа американска благотворителна фондация, която работи в партньорство с български организации за укрепване на частния сектор и демократичните институции в страната.

Фондацията е плод на успеха на Българо- американския инвестиционен фонд (БАИФ), създаден през 1991 г. от Конгреса на САЩ с подкрепата на Американската агенция за международно развитие. За повече информация: us4bg.org

Лого БФЖ

Startup Factory e организация с нестопанска цел, която работи активно вече шеста година за развитието на дигиталните и предприемачески умения на ученици, студенти и възрастни от Русе и региона. Организираме обучения и тематични събития в три направления: ПРОГРАМИРАНЕ, ДИЗАЙН и ПРЕДПРИЕМАЧЕСТВО. Популяризираме възможностите, които предоставят децентрализираните технологии и БЛОКЧЕЙН и тяхното приложение в бизнеса. Предоставяме обучителни ресурси и свободни за ползване инструменти.