fbpx
Share

В предходен материал проследихме произхода на метавселената като понятие до не толкова далечната 1992 година, когато Neal Town Stephenson за първи път използва термина в своя киберпънк роман „Снежна катастрофа“. 

През 2018 година понятието отново разпалва въображението, този път в научно-фантастичния филм „Ready Player One“ (“Играч първи, приготви се”), базиран на едноименния роман на Earnest Cline от 2011 г. От тогава досега Метавселената като че ли напусна границите на научната фантастика и малко по малко завзема ежедневието ни. Дали това е така?

Съществува ли Метавселената?

Да, Метавселената е реалност (каква тавтология само). Все още е мъниче на фона на грандиозните заявки, които дава, но този т.нар. свят отвъд реалността вече дразни въображението и разпалва любопитството дори на най-негативно настроените (които, естествено, не очаквайте да си го признаят).

Метавселената е обширен онлайн свят, в който хората взаимодействат помежду си като цифрови аватари. Това е разширение на физическия свят във виртуалния и обратно.

А кое дава основание да се твърди, че Метавселената е тук?

Както вероятно вече знаете, Метавселената се активира чрез обединяване на различни технологии като AR, VR, блокчейн и AI. Тези технологии съществуват от доста време и това, което виждаме сега, е достигането на инфлексната точка на тяхната колаборация, отвъд която (предполагаемо) се крие свръхрастеж. Виртуалните светове ще съществуват безпроблемно и ще бъдат достъпни главно чрез мобилни телефони, точно както имаме достъп до интернет днес. Това е първото основание да твърдим, че бъдещето на метасветовете е неотменимо.

Втората причина е неудържимото ѝ навлизане в три от най-силните индустрии – гейминг, мода, шоубизнес:

  • Decentraland, Sandbox и Axie Infinity са популярни P2E (play-to-earn) игри, които напредват бързо;
  • Топ марки и знаменитости присъстват в метавселената и я използват активно, за да стартират продукти и да взаимодействат със своите последователи;
  • MTV наскоро обяви нова награда „Категория за най-добро изпълнение в Метавселената“;
ariana_grande
  • Burberry създаде NFT аксесоари за видеоиграта Blankos Block Party. Louis Vuitton пусна своя собствена NFT видео игра, „louis the game“. Gucci има цифрови артикули в Roblox. (Сериозно, още ли се съмнявате в Метавселената и NFT потенциала?);
  • Nike придоби компанията за виртуални маратонки по поръчка RTKFT и създаде NIKELAND в Roblox;
  • Adidas Originals предизвика шум около своя акаунт в Twitter, след като смени снимката на профила си с изображението на Bored Ape, обявявайки влизането си в Metaverse. Компанията за спортни стоки си партнира с Bored Ape Yacht Club и Pixel Vaults Punks Comic, като също така подписа сделка с крипто инвеститора Gmoney за влизането си в метавселената.

Но какво е общото между NFT и Метавселената?

Краткият отговор: NFT „захранват“ Метавселената. 

NFT са единиците, позволяващи транзакции и съхраняващи стойност в метавселената. Без NFT Метавселената би била виртуален свят с много ограничена полезност и не биха били множеството възможности, които привличат потребителите в момента.

NFT са най-добрите токени за транзакции в метавселената. Докато NFT сменят собствениците си, стойността се плаща от гледна точка на криптовалута или помощния токен в играта, в метавселената. Истинският запас от стойност в метавселената е NFT.

Да вземем за пример P2E (Играйте, за да спечелите) игри в метавселената. Активите на геймърите като оръжия и земя са реално NFT. Тъй като те придобиват повече стойност чрез усилията на геймъра или играта, стойността се натрупва в съответното NFT. След това те могат да бъдат продадени на по-високи цени или дори отдадени под наем за допълнителен доход.

Представете си само възможностите пред модната индустрия…

Тъй като в Метавселената се създават множество аватари, те, естествено, трябва да бъдат и облечени с подходящи дрехи и аксесоари, точно както го правим и в реалния свят. Дали това не отвори нова ниша за световните топ брандове и по-малките такива? Дали не откри нови хоризонти за взаимодействие между не толкова известни творци и брандове, които бяха поизгубили блясъка и славата си? 

Безспорно пред очите ни (или пред VR очилата ни, за да сме по-обективни) се изгражда нов бизнес сегмент, чийто потенциал е трудно да се предвиди на този ранен етап. Но вече е ясно, че в бъдеще значителна част от приходите на марките от фешън индустрията в реалния свят ще идват от цифровите им колекции в Метавселената.

    Какво имаме предвид?

    Множество първокласни луксозни и спортни марки възприеха концепцията за живот в метавселената на много ранен етап и поеха водеща роля, пускайки свои NFT-та. Сред топ иноваторите се нареждат Louis Vuitton, Gucci, Tommy Hilfiger, Nike, Adidas, Diesel и много други.

    louisthegame

    Снимка източник: Louis Vuitton bringt neue NFTs auf den Markt

    1. Опитите на някои от тях не бяха съвсем успешни, но спомогнаха за утвърждаването на web3 идеята, бъдещата стойност и важността на Метавселената и NFT в стратегиите за придобиване и ангажиране на клиенти, потребители, последователи. 

      Освен това вече са налични решения за web3 търговия, които децентрализират електронната търговия. Текущ бизнес с електронна търговия в диапазона от 2,5 трилиона долара и транзакции чрез централизирана платформа е Amazon (и сходните му, макар и не с такива приходи). Всъщност основната роля на тези маркетплейси е на верификатори и изпълнители –  роля, която лесно може да бъде иззета от решения, изградени върху блокчейн. 

    ➤ Научете още: Web3 наръчник за блокчейн ентусиасти и пътешественици в Метавселената

    Седмицата на модата в Decentraland Metaverse постигна обединяване на световете (реален и дигитален) и на потребителското изживяване в т.нар. Phygital, при което посетителите можеха да поръчат Tommy Hilfiger или други марки в метавселената, да получат колекционерска NFT или цифрова дреха/аксесоар под формата на NFT и също да се сдобият с физическата ѝ версия в реалния живот. Най-добре този „феномен“ описват думите на Mike Charalambous, CEO of Threedium:

    „Пазаруването на мода онлайн твърде дълго беше 2D. От 2006 г. насам изграждаме технология, която подобрява дигиталните изживявания – и през тези много години не видяхме иновации в изображенията на продукти за електронна търговия. Unlimited 3D Engine преосмисля начина, по който купуваме онлайн.

    Решението е също толкова елегантно за дизайнерите, колкото и за купувачите. Ние страстно вярваме в това да направим инструментите за 3D и добавена реалност (AR) с професионално качество напълно достъпни – така че всеки да може да се възползва от същата технология, на която луксозните марки се доверяват за нейното качество – със способността да възпроизвежда продукти рентабилно и в мащаб.

    Тъй като модната индустрия продължава да слива физическото и цифровото, тя укрепва глобалната общност. Нямаме търпение да видим каква креативност ще вдъхновят тези завладяващи 3D и AR изживявания в бъдеще.“

    5 случая на полезност на NFT в и извън Метавселената

    Философски погледнато технологията сама по себе си не е решение. Но тя може да се превърне в огромен фактор… ако знаете какво да правите с нея. 

    Може и да ви изненадаме, но в действителност марките не се конкурират с продуктите, които създават. Продуктите предоставят решение, изживяване, което техните клиенти търсят и в това е есенцията на успешния бранд. 

    Според Gartner 81% от марките се конкурират на базата на преживяването, което осигуряват на потребителите си, и това е мястото, където NFT могат да помогнат за предоставянето на уникално изживяване и респективно за изграждане на общност от лоялни последователи-клиенти

    Как би могло да стане това? Нека разгледаме 5 случая на приложение на NFT в и извън Метавселената, и с акцент върху привличането на нови и задържането на съществуващи клиенти:

    1.Цифрови < > Физически близнаци:

    Според проучване на Scalefast, 25% от клиентите, които се интересуват от закупуване на NFT, е по-вероятно да го направят, ако то е съпътствано от негова физическа алтернатива (т.е. физически продукт). Първата луксозна колекция на Dolce & Gabbana – Collezione Genesi, която включва NFT, донесе 5,7 милиона долара на търга. Спечелилите търговете получиха както физическа, така и виртуална версия на дизайна.

    dolce-gabbana-nft-collection-thetrendmemo

    „Виждаме бъдещето на търговията да бъде изградено върху web3 инфраструктура и да се върти около цифрово-физически (digi-physical) елементи, преживявания и сливане между Метавселената и Вселената.  Седмицата на модата в Metaverse е първата голяма витрина, демонстрираща способността на Boson да създава уникални и завладяващи цифрово-физически изживявания.“

    Justin Banon, Co-founder of Boson Protocol

    От Metaverse Fashion Week представят кратко ръководство как работи този процес:

    BuyNFT

    Според някои оценки индустрията за фалшиви стоки ощетява икономиките с над 600 милиарда долара като най-потърпевши са именно луксозните марки. Цифров близнак на физически продукт чрез NFT предоставя перфектното решение на този проблем: цифровите близнаци осигуряват собственост и автентичност, които могат да се проверят в блокчейн.

    2. Нови потоци от приходи 

    NFT дават възможност на марките да създават нови потоци от приходи извън тяхната физическа линия продукти. С дигиталните колекционерски предмети и дигиталните линии облекла брандовете имат възможността да ангажират своите клиенти по нови начини и също така да привлекат нови клиенти, търсещи именно такива продукти. Тъй като потребителската база започва да се ангажира в метавселената с множество аватари, се очаква нуждата от цифрови облекла и аксесоари да нарасне експоненциално. 

    Не на последно място и от съществено значение е фактът, че тази нова възможност създава по-щадящ за планетата поток от приходи в сравнение с въздействието върху околната среда, създадено от модната индустрия и нейното физическо производство. 

    Сами разбирате, че тази иновация освен технологично и иновативно ориентираната потребителска кохорта,  има потенциала да привлече напълно нов клас потребители към Метавселената и NFT възможностите – активно ангажираните с благоденствието на планетата и net zero и/или zero waste ориентираните поколения.

    3. Ниски CAC (Customer Acquisition Cost ) и висока CLTV (Customer Lifetime Value)

    Разходите за привличане на клиенти (CAC) и стойността на клиента през целия живот (CLTV) са два показателя, които вървят ръка за ръка. Стойността, създадена от клиента през целия му живот за дадена марка, зависи от дългосрочната стойност и уместността, които марката може да създаде за клиента. NFT предоставят страхотна възможност за създаване на базирани на членство програми за лоялност и ангажиране на клиенти.

    4. Изключително съдържание и VIP изживявания

    Adidas се впусна в пътешествието в метавселената с BAYC, gMoney и Punks Comics. Всички 30 000 Adidas Into the Metaverse NFT бяха изсечени в рамките на няколко часа. Компанията спечели повече от 22 милиона долара от продажбите

    След като общността бъде създадена чрез този подход, става лесно да се създадат VIP предложения за този набор от лоялни клиенти, които са показали ангажираност чрез инвестиране в марките. Тези преживявания могат да бъдат разнообразни и да включват ексклузивни стоки, достъп с токени до VIP събития, продуктови линии с ограничено издание и т.н.

    adidas

    5. NFT билети 

    Съвсем наскоро стана ясно, че мрежата за крипто обмен Binance се присъединява към пространството за издаване и продажба на билети чрез NFT, като си сътрудничи активно със Società Sportiva Lazio. Все още не говорим за организирани и провеждане на футболни мачове в Метавселената, но в бъдеще… защо не? Очевидно Lazio ще е сред първите клубове, които ще могат да предложат на запалянковците си подобно преживяване.

    lazio_nft
    Партньорството между Lazio и Binance за момента работи само по отношение пускането на NFT билети за домакинските мачове на футболния тим, но е безспорно силен сигнал за цялата спортна индустрия. 

    Решението на клуба идва след настъпилия хаос преди финала на Шампионска лига на УЕФА през 2022 г., където хиляди фенове бяха закупили (умишлено или не) фалшиви билети. Според Binance билетите за NFT ще ограничат подобни нерегламентирани продажби (черни борси) и ще поддържат естествения ред в провеждането на елитни спортни събития, които предизвикват и най-голям фенски интерес. Не на последно място, въвеждането на NFT от Lazio цели да повиши лоялността и ангажираността на собствените им фенове, като има гарантира специални ползи и преживявания. 

    Обобщение

    Това, разбира се, е изключително кратка извадка на случаите на употреба на NFT и възможностите в Метавселената. Но за нас е важно да ви открием перспективата по отношение на идеи, които могат да бъдат адаптирани към конкретни индустрии, сегменти и най-вече специфични групи клиенти

    Искаме или не, технологията се развива… Сега е моментът за експерименти и крахове, сега е перфектното време да се учите и да трупате експертиза.

    Подобно на навлизането на интернет в най-ранната си фаза (Web1) и спадовете, през които преминава, NFT, Web3, Метавселената и всички останали думички, които в момента ви звучат като от научна фантастика, с времето ще започнат да привнасят все по-сериозна и все по-голяма стойност. Но само за тези, които овреме са ги внедрили в своите бизнес и маркетингови стратегии за развитие.

    Автор на статията: Ана Тодорова

    Настоящата публикация е създадена от екипа на сдружение Startup Factory в рамките на проект Развитие на дигитални и предприемачески умения в Русе и региона“, който се реализира с финансовата подкрепа на Фондация „Америка за България“.

    Изявленията и мненията, изразени тук, принадлежат единствено на сдружение Startup Factory и не отразяват непременно вижданията на Фондация „Америка за България“ или нейните партньори.

    Подобни статии

    Дигиталният маркетинг в Web 3.0 – коя ще е суперсилата в новата интернет мрежа?

    Дигиталният маркетинг в Web 3.0 – коя ще е суперсилата в новата интернет мрежа?

    Web 3 е нов модел на интернет с много по-голяма изчислителна мощ и потенциал. Включва напълно децентрализирани приложения от типа „peer-to-peer“, които са устойчиви на цензура и не могат да бъдат спрени от никого – дори от правителства или корпорации.

    Америка за България - партньори на StartupFactory

    Фондация „Америка за България“ е независима, неправителствена и неполитическа американска благотворителна фондация, която работи в партньорство с български организации за укрепване на частния сектор и демократичните институции в страната.

    Фондацията е плод на успеха на Българо- американския инвестиционен фонд (БАИФ), създаден през 1991 г. от Конгреса на САЩ с подкрепата на Американската агенция за международно развитие. За повече информация: us4bg.org

    Лого БФЖ

    Startup Factory e организация с нестопанска цел, която работи активно вече шеста година за развитието на дигиталните и предприемачески умения на ученици, студенти и възрастни от Русе и региона. Организираме обучения и тематични събития в три направления: ПРОГРАМИРАНЕ, ДИЗАЙН и ПРЕДПРИЕМАЧЕСТВО. Популяризираме възможностите, които предоставят децентрализираните технологии и БЛОКЧЕЙН и тяхното приложение в бизнеса. Предоставяме обучителни ресурси и свободни за ползване инструменти.