fbpx
Share

Десислава Тодорова е едно от успешните лица на България и много се радваме, че се съгласи на това интервю. Защото за хора като нея – образовани, интелигентни, успешни и целенасочени, или накратко казано – личности за пример, е жизненоважно да се говори. Представяте ли си колко по-различно щеше да бъде обществото ни, ако медиите ни разказваха за успехите на „Деси от Motoretta“ вместо ежедневно да ни облъчват с „постиженията“ на една самозабравила се „Тротинетка“…?

Първата ми среща с Деси бе в Предприемаческата програма за жени на Startup Factory през 2019 г., в която взе участие като гост-лектор. Направи ми впечатление на волеви човек, който никога не би се предал пред трудностите… просто защото не ги възприема като такива. За Деси проблемите са предизвикателства, които си заслужава да бъдат преодолявани в името на главната цел. Затова и никога не съм се съмнявала в нейния успех и в този на бранда Motoretta.

Интервюто с Деси е дълго планирано, поради което ни се струва, че въпросите можеха да бъдат и повече. Тя е от събеседниците, с които свободно се говори по любими теми като технологии, устойчиви бизнес практики, осъзнато ежедневие, гражданска активност и много други. Но тъй като знаем, че всеки миг е ценен за предприемача, ограничихме любопитството си до няколко важни въпроса.

Екипът ни ѝ благодари и ѝ пожелава лични и професионални успехи!

Интервюто подготви: Ана Тодорова

Здравей, Деси, благодаря ти, че се съгласи на това интервю. Би ли разказала малко повече за себе си на нашите читатели?

Завърших индустриален мениджмънт в РУ „Ангел Кънчев“ и още като дете знаех, че искам да се занимавам с бизнес и предприемачество. Както сега, така и тогава имаше големи опашки от камиони и тирове по продължение на Дунав мост. Всеки път, когато минавах покрай тях си мислех как един ден някои от тези камиони ще пренасят моята стока и тя ще стига до други държави. Та тук може би е мястото да добавя, че съм и човек – мечтател, от онези, които работят за своите мечти.

 

Ще ти призная, че за да се „подготвя“ за това интервю помолих ChatGPT да синтезира кратка информация за теб и твоята компания. Ето какво ми написа, а ти ще потвърдиш дали е вярно, тъй като се твърди, че една от слабостите на този изкуствен интелект е, че понякога си измисля, т.е. фантазира си:

„Motoretta е българска компания, която се занимава с производство на електрически скутери. Компанията е създадена от Десислава Тодорова, която е предприемач и един от най-успешните млади предприемачи в България. Тя е основател на Motoretta през 2019 г. с идеята да създаде електрически скутери с високо качество и ергономичен дизайн, подходящи за градско използване.
Десислава Тодорова е известна в България като мото предприемач и бивш пилот на състезателни мотори. Тя има богат опит в областта на моторните превозни средства и реши да използва знанията си, за да създаде компания, която произвежда екологични и практични транспортни средства за градската среда. Десислава Тодорова е един от най-успешните млади предприемачи в България и е номинирана за множество награди за иновации и предприемачество.“

Вярно ли е, че си бивш пилот на състезателни мотори? Ако да, откъде е тази страст и подхранваш ли я все още?

Уауу, ще ми се да съм пилот на състезателни мотори, звучи много яко, благодаря ти ChatGPT. Всъщност компанията е създадена през 2016г. и мотопедът е единственото моторно превозно средство на две колела, което съм управлявала. Преди да създам свой собствен модел електрически скутер, имах солиден пет годишен опит, карайки електрически мотопеди като основно средство за придвижване. Без значение дали е зима, дали вали пороен дъжд или е 40 градуса навън, мотопеда беше мой верен спътник 365 дни в годината. Именно този потребителски ъгъл е изключително ценен, защото от първа ръка знам какви са нуждите на един мотопедист и какво трябва да се доусъвършенства в съществуващите модели на пазара. Оттам нататък инженерното ми образование също влезе в употреба.

 

Motoretta

Защо създаде Motoretta и реши да стартираш точно с производство на електрически скутери? Каква беше мотивацията ти за това решение?

Това е мое призвание, все повече започвам да го вярвам. Всичко се случи толкова естествено. Обмисляйки да се преместя от Азия обратно в България, едно от първите неща, които направих е да се огледам за скутер. Бях изненадана, че електрическите скутери въобще не бяха популярни в Европа . През 2015 имаше само два световни бранда, които имаха свои разработки и струваха безбожни пари, и някакви съмнителни китайски сглобки без сертификати или каквито и да било документи.

Паралелно с това си търсех работа и след като няколко пъти бях отхвърлена от позиции с довода, че съм „свръх квалифицирана“, просто реших да работя за себе си и да правя онова, което ми доставя удоволствие – скутери.

➤ Научете още: 5 урока по лидерство, които ще ви вдъхновят и замислят 

Motoretta

Какви бяха най-големите предизвикателства, с които се сблъска при създаването и развитието на компанията?

Може би това, че се захванах с индустрия, която сама по себе си е нова, беше най-голямото предизвикателство. Липса на ясни закони, на утъпкани пътеки, липса на мой собствен опит като предприемач са сред по-осезаемите предизвикателства, с които съм се сблъсквала. Но предизвикателства никога не липсват в един бизнес. Дори и утвърдените компании изпитват предизвикателства – Ковид, недостиг на суровини, затруднени доставки, войни, инфлация и прочее. Затова е важно как гледаш на тях – дали като пречка или като възможност.

 

Дори и утвърдените компании изпитват предизвикателства – Ковид, недостиг на суровини, затруднени доставки, войни, инфлация и прочее. Затова е важно как гледаш на тях – дали като пречка или като възможност.

Motoretta

Срещала съм коментари, сравняващи Motoretta с Vespa. Как се отличава Motoretta от други производители на електрически скутери?

Да, това може би е най-честия коментар, който чувам по адрес на Motoretta. Донякъде е така, защото Motoretta следва класическите форми на ретро скутерите от 60-те и 70-те. В интерес на истината освен Vespa, тогава е имало и други сходно изглеждащи скутери – Lambretta, Durkopp, Zündapp. Това е било модерно – големи кръгли фарове, широки брони и удължени калници. Ние пресъздаваме именно това, не конкретна марка. Точно тази препратка към миналото, в комбинация с модерни технологии е онова, което отличава Motoretta от останалите продукти на пазара.

Един от най-новите продукти, които предлага Motoretta, са електрическите велосипеди. Каква е разликата между стандартен и електрически велосипед? Защо да изберем електрическия?

Електрическите велосипеди са много интересен продукт. Често неразбран, защото много хора мислят, че след като има двигател, това вече не е велосипед, а мотопед. Всъщност с електрически велосипед, както с всеки друг велосипед трябва да въртите педалите, за да се движите. Единствената разлика е, че двигателя ще добави малко допълнителна мощност към вашата естествена сила, правейки нещата да изглеждат малко по-лесни, когато имате най-голяма нужда.

В края на март месец Франция забрани електрическите скутери. В Нидерландия също е забранено да се ползват по обществените пътища. Какво мислиш за това и няма ли да рефлектира негативно и върху търсенето на електрически велосипеди?

Електрически скутер е много общо понятие. Под този знаменател влизат мотопеди, тротинетки, често и водни превозни средства. Това, което трупа все по-голям негатив и е обект на въпроса по-горе са електрическите тротинетки. Причината е, че те не са регламентирани и попадат в сивата зона на закона. Това дава свободата на производители и търговци да злоупотребяват, което крие своите рискове. При електрическите велосипеди и мотопеди има ясен и точен регламент. Електрическите велосипеди попадат под категория – L1e-a, която гласи, че всички електрически велосипеди над 1000W мощност и скорост над 25 км/ч., изискват регистрация и свидетелство за правоуправление. Електрическите мотопеди са категория – L1e-b и при тях регистрацията е задължителна. Тези, които развиват скорост до 45 км/ч се управляват с категория АМ, а тези над 45 км/ч съответно с А1, А2 и т.н.

Каква е твоята визия за бъдещето на електрическите превозни средства и как компанията ти се вписва в тази визия?

Моята визия е сходна на тази на Европейския съюз. Електрическите превозни средства категорично имат място в градовете ни и колкото повече са те, толкова по-добре за всички нас. Радвам се, че Motoretta е един от пионерите на пазара и нямам търпение да видя къде ще бъдем след 10 години.

Мислиш ли, че екологичните транспортни средства са панацеята за нашето по-устойчиво, по-здравословно и по-щастливо бъдеще?

Устойчивостта на бъдещето ни е далеч по-комплексно от въвеждането на екологични транспортни средства. Но всяка капка е важна в цялостното ни отношение към природата и околната средата.

Електрически велосипедл Десислава Тодорова от Motoretta: Всеки, който иска да започне нещо свое, трябва да е смел и да го направи.

А какво е мнението ти за възхода на новите технологии като ChatGPT и имат ли те място в бизнес нишата, в която се развиваш?

Аз съм човек на технологиите и се вълнувам, когато нещо ново излезе. Винаги подхождам с голям интерес към новите технологии и искам да ги изпробвам или интегрирам доколкото е възможно. Харесвам ChatGPT и го използвам да напише някой фейсбук пост или блог статия, когато бързам или не съм дотам творчески настроена. Разбира се сверявам всичко преди да публикувам.

Електрически велосипед от Motoretta

Според теб каква е ролята на жените в иновациите и предприемачеството и как успяваш да се пребориш с предизвикателствата и стереотипите като жена-предприемач в този определян до голяма степен за мъжки свят – на моторните превозни средства?

Забавлява ме това да съм една от малкото жени в индустрията. Често, когато сме на изложения с колеги се смея как винаги въпросите от клиенти са насочени към мъжете в екипа. Още по-забавно става, когато колега получи въпрос , в чиито отговор не е категоричен и се обърне към мен за жокер –изражението отсреща е безценно.

 

Освен успешен предприемач ти си и граждански активна личност. Знам че участваш в много инициативи, включително за родния ни град Русе. Доколко важно е според теб хората да имат гражданска позиция, да я отстояват и да работят активно за общото благо?

Съществено важно е. Всеки трябва да е отговорен за средата, в която живее. Странно ми е когато в градинката пред блока е мръсно или неугледно, а живущите там очакват, че е работа на Общината да я почисти и са склонни да живеят в такива условия с месеци. Не обичам, когато хората се оплакват от града си, а никога не са участвали в доброволческа програма, например.

➤ Научете още: „Градоред“ или за дигитализираната история на Русе [аудио]

Какво да очакваме в бъдеще от теб и Motoretta?

Една от основните мисии на Motoretta е да прави клиентите си щастливи. Затова всеки ден работим в посока усъвършенстване на съществуващи продукти и услуги, както и добавяне на нови такива.

 

Собственият бизнес и предприемачеството са всичко останало, но не и лесни. И слава Богу, понеже няма удовлетворение ако не си се постарал да постигнеш нещо.

А какво би посъветвала желаещите да стартират собствен бизнес? Лесно ли е да си успешен и бързо ли се случва магията?

Собственият бизнес и предприемачеството са всичко останало, но не и лесни. И слава Богу, понеже няма удовлетворение ако не си се постарал да постигнеш нещо. Всеки, който иска да започне нещо свое, трябва да е смел и да го направи. Няма нищо невъзможно или необратимо на този свят, в най-лошият случай ще натрупате малко опит.

 

ИСКАШ ЛИ И ТИ ДА РАЗВИЕШ ДИГИТАЛНИТЕ И ПРЕДПРИЕМАЧЕСКИТЕ СИ УМЕНИЯ?

УЧИ КОГАТО И КЪДЕТО ПОЖЕЛАЕШ. ВИЖ АКТУАЛНИТЕ НИ ВИДЕО КУРСОВЕ:

Настоящата публикация е създадена от екипа на сдружение Startup Factory в рамките на проект Развитие на дигитални и предприемачески умения в Русе и региона“, който се реализира с финансовата подкрепа на Фондация „Америка за България“.

Изявленията и мненията, изразени тук, принадлежат единствено на сдружение Startup Factory и не отразяват непременно вижданията на Фондация „Америка за България“ или нейните партньори.

Similar articles

Америка за България - партньори на StartupFactory

Фондация „Америка за България“ е независима, неправителствена и неполитическа американска благотворителна фондация, която работи в партньорство с български организации за укрепване на частния сектор и демократичните институции в страната.

Фондацията е плод на успеха на Българо- американския инвестиционен фонд (БАИФ), създаден през 1991 г. от Конгреса на САЩ с подкрепата на Американската агенция за международно развитие. За повече информация: us4bg.org

Сдружение StartUp Factory

Startup Factory e организация с идеална цел, която работи за развитието на дигиталните умения и за подобряване на предприемаческата среда в Русе и страната. Екипът организира обучения и тематични събития по ПРОГРАМИРАНЕДИЗАЙН и ПРЕДПРИЕМАЧЕСТВО. Помага на стратиращи компании и неправителствени организации за развитие на тяхното онлайн присъствие с менторство и достъп до ресурси и материали.

Startup Factory  е притегателен център на активните хора в Русе и региона.

ИСКАШ ЛИ ДА РАЗБИРАШ ЗА ВЪЗМОЖНОСТИТЕ В ДИГИТАЛНИЯ СВЯТ ПРЕДИ ВСЕКИ ДРУГ?

Запиши се за месечния ни бюлетин и ще научаваш всичко първи: събития, обучения, новини и възможности.