Зиба и Креми са сред най-активните участници в обученията на Startup Factory.
За нас бе чест да се включат и в тазгодишното издание на предприемаческата ни програма и да ни заредят с позитивната си енергия. Радваме се, че се съгласиха и на това кратко интервю, в което си поговорихме за страховете и притесненията на техните клиенти, както и за предизвикателствата пред професията „фотограф“ – ще изчезне или ще се усъвършенства тя под влияние на новите технологии?
Тандемът Креми и Зиба е едно реално доказателство как две различни индивидуалности, могат да „мелят“ брашно заедно. Личният стил на всяка от тях прозира както в комуникацията, така и във фотографиите, които правят.
Вероятно си мислите, че това създава дискомфорт и противоречия, но не е така.
Можете да разчитате, че тези две дами много умело и деликатно съчетават своите умения, въображение и знания, за да получат клиентите им желаната фотография, която да показват смело на близки и приятели.
Приятно впечатление прави и опитът им да предразполагат (не)желаещите да се снимат – с въпроси и спокоен тон те се опитват да разберат кое би могло да предизвика неудобство у клиента, от какво той се притеснява и как е възможно да се игнорира вътрешното притеснение, което мнозина от нас изпитват, „сблъсквайки“ се с фотообектива.
Всъщност и от Зиба, и от Креми лъхат онези качества, което всеки работещ с хора (а и не само), трябва да притежава, а именно – човечност и емпатия.
Затова сме щастливи, че станаха част от нашата общност! Екипът на Startup Factory им пожелава много успехи и да са все така задружен и силен тандем!
Интервюто подготви: Ана Тодорова
Здравейте, Зиба и Креми, бихте ли се представили на читателите на нашия блог?
Кремена – Здравейте! Аз съм Креми и фотографията е моята страст. Обичам да пътувам и да запечатвам спомени, да карам хората да се усмихват.
Зиба – Здравейте! Казвам се Зиба и съм на 40 години. Родител съм на две деца, специалист логистика и на последно място, но не и по значение – фотограф.
Вие сте част от тазгодишното издание на предприемаческата ни програма Startup Booster. Защо се включихте? Каква стойност ви носи участието в обучението?
Кремена – разбрах за курса от Зиба и нейният опит със Startup Factory. Именно нейното впечатление от обученията им беше решаващ фактор за мен да участвам.
Зиба – новината за Startup Booster за мен дойде в момент, в който наистина нямах никакво свободно време. Но благодарение на Теди – Теодора Енева – се включих в програмата, тя знаеше, че съм започнала своят път като фотограф и ме насочи, че курсът ще ми помогне да доразвия идеите си, да си поставя правилните цели и не на последно място – ще се запозная с други стартиращи своя предприемачески път хора, с които да обменим опит и знания.

Всъщност Зиба бе част и от предишно издание на Предприемаческата програма за жени, посещавала е и други курсове, организирани от Startup Factory – например Графичен дизайн с Боян Петков? В този смисъл, доколко важни са за вас образованието и непрекъснатото учене?
Непрекъснатото надграждане винаги е било част от мен. Не съм спирала да уча от времето, когато завърших университет. Така и не започнах работа по бакалавърската си степен – социални дейности. Животът ме отведе в съвсем различна посока, затова и специализирах Бизнес администрация като магистратура. Успоредно с това започнах да уча графичен дизайн, а след това и фотография. Тези две специалности са най-притегателни за мен, те са и допълващи се в много отношения. Обученията в Startup Factory ми дадоха необходимите знания, за да придобия повече самоувереност и да започна своя собствен път като фотограф.
➤ Вижте още: Всички видео обучения за развитие на дигитални и предприемачески умения
Разкажете ни малко повече за идеята, над която работите в Startup Booster. Какви са вашите мисия и визия за това, което искате да развиете като бизнес?
С Креми едва бяхме стартирали своето фотографско студио, когато започна Startup Booster. Програмата ни помогна много да дефинираме своите идеи, да ги облечем в необходимата форма и вид.
Смятаме, че всички заслужават красиви и професионални снимки – за себе си, за децата и семействата си, за своите продукти, бизнеси и служители.
Ние сме тук за да уловим вашата същност, вашата уникалност и всички съкровени моменти в снимки, които ще останат във вечността.

Фотографията ми се струва като едно трудноусвоимо умение – не само от фотографите, но и за моделите. Вероятно един на хиляда е 100% доволен как излиза на снимка. На какво се дължи това според вас?
Действително са необходими комплексни умения – от една страна са чисто фотографските неща – композиция, светлина, техника, а от друга стоят – работа с модел, позиране, специфики за мъже, жени, деца, групи и т.н. Истината е, че ученето продължава – непрекъснато се опитваме да се надграждаме, участваме в различни обучения, анализираме своите работи и тези на други автори.
Как предразполагате хората за вашите сесии? Със сигурност има такива, които се притесняват и биха предпочели да не се снимат, но им се налага поради някаква причина. Други правят и невъзможното да не попадат в групови снимки… Как се справяте с този проблем или тези хора не са ваш таргет?
Работата по предразполагане започва доста преди самата фотосесия. Задължително провеждаме среща с клиентите си, на която говорим какво искат, как си го представят, какво ги притеснява и какво можем ние да направим, за да доведем тяхната идея до завършена фотография. За нас е важно да успеем да предразположим клиентите си, често в началото на фотосесията първите минути отделяме именно за това. Помага предварителната комуникация и план, когато клиентът знае какво ще следва.
Ние вярваме, че няма невъзможни неща, няма хора, които не са фотогенични. Има нужда от търпение, разбиране и откровена комуникация – оттам нататък, всичко се случва.
Що се отнася до хора, които не искат да попадат в групови снимки – на първо място, участието в такива е личен избор. Често казваме, особено на семейни тържества, снимки на родители с децата си – участвайте в снимката! Този момент няма да се върне, а след време, когато си спомняте и разказвате за даденото събитие и разгледате снимките, ще се радвате, че сте там!
Фотографията обаче е много повече от добра снимка – композиция, светлина, творческото виждане на автора, тези неща няма как да бъдат възпроизведени от смартфон с AI.
А не мислите ли, че в ера, в която всеки носи със себе си смартфон с изключително добри параметри на камерата и неизброимо много филтри, професионалната фотография е отживелица? Реално всеки, който борави по-интелигентно с телефона си, е ваш конкурент. Това не ви ли кара да се съмнявате в бизнес начинанието си?
Да, живеем в ерата на смартфоните, които могат всичко, дори да снимат доста добре. Ние самите използваме смартфоните си в непринудени ситуации, да запечатаме моменти, тяхната полза и място не може да се отрече. Фотографията обаче е много повече от добра снимка – композиция, светлина, творческото виждане на автора, тези неща няма как да бъдат възпроизведени от смартфон с AI.
➤ Научете още: 7 неща, които да не правите при работа с Chat GPT
Прочетох в едно от предизвикателствата на Зиба, че иска почеркът ѝ на фотограф да бъде достатъчно отличим без лого или брандиране. Това е много силно формулирано, но как се постига? Кое прави фотографа отличим?
Стилът.
Всеки фотограф има свой отличителен стил – стига да не подражаваме на мода или други колеги. Това включва не само готовата снимка, а целият процес – от заснемането, през обработката, до финалният продукт.

Как формирахте екипа си, т.е. как се намерихте и решихте да работите заедно?
Както споменахме по-горе и двете сме непрекъснато търсещи натури, непрекъснато учещи – именно един курс по Творческа фотография ни срещна. Там се запознахме и много бързо разбрахме, че имаме близки идеи, че и двете искаме да постигнем повече в своето творчество. Също споделяме идеята, че две е повече от едно – и двете работим в една сфера, но всяка има своя почерк и не се притесняваме от това. Напротив, допълваме се, често работим заедно по проекти, единият води, а другия асистира и обратното.
Кое е най-трудно, за да се предприеме първата стъпка към собствен бизнес?
Определено е необходима смелост и вяра в собствените сили. Времената са трудни, ние финансираме своето начинание сами, без външна помощ и това е едно от трудните неща.
За мен най-трудната част за един творец да започне собствен бизнес е да започне да показва работите си пред публиката. Както всички артисти и ние се притесняваме от мнението за работата ни, ще се хареса ли, ще бъде ли достатъчно добра.

Можете ли да посочите няколко качества, които по ваше мнение превръщат предприемача в успешен предприемач? Кои от тях притежавате, над кои трябва да работите и кои трябва да развиете, защото ви липсват?
Успешният предприемач е необходимо да бъде аналитичен, да умее да балансира, да бъде гъвкав, всеотдаен, комуникативен и най-вече реалист. Като всички артисти и ние имаме склонност да се откъсваме от реалността, когато работим над своите проекти и това е нещото, за което трябва да внимаваме.
Важна ли е подкрепата на семейството? Бихте ли се допитали до близките си, преди да вземете окончателното решение да стартирате бизнес?
Подкрепата на семейството е изключително важна, опорен стълб за бъдещото развитие. Да, бихме се допитвали до тях, но окончателното решение за стартиране не бихме базирали единствено на обратната връзка на семейството. Те са наши близки и винаги ще бъдат пристрастни към нашата работа, а при вземане на важни решения е необходима безпристрастна преценка.
Снимки: Ziphotos, kremidimitrovaphotography
ИСКАШ ЛИ И ТИ ДА РАЗВИЕШ ДИГИТАЛНИТЕ И ПРЕДПРИЕМАЧЕСКИТЕ СИ УМЕНИЯ?
УЧИ КОГАТО И КЪДЕТО ПОЖЕЛАЕШ. ВИЖ АКТУАЛНИТЕ НИ ВИДЕО КУРСОВЕ:
Настоящата публикация е създадена от екипа на сдружение Startup Factory в рамките на проект „Развитие на дигитални и предприемачески умения в Русе и региона“, който се реализира с финансовата подкрепа на Фондация „Америка за България“.
Изявленията и мненията, изразени тук, принадлежат единствено на сдружение Startup Factory и не отразяват непременно вижданията на Фондация „Америка за България“ или нейните партньори.
Подобни статии
Калоян и Ивайло от GreenUp: Или ще има “зелено” бъдеще или изобщо няма да има бъдеще
GreenUp е платформа за устойчиви решения, чиято основна мисия е да подкрепя зелените иновации и кръговата икономика.
Какво да очакваш от видео курса Software Quality Assurance
Всеки Software Quality Assurance специалист трябва да знае 5 неща, за да стартира успешна кариера в тази сфера. Кои са те?
Деси Тодорова от Motoretta: Всеки, който иска да започне нещо свое, трябва да е смел и да го направи
Деси Тодорова е едно от успешните лица на България. Тя създава Motoretta през 2016 г. Компанията се занимава с производство на електрически скутери.
Фондация „Америка за България“ е независима, неправителствена и неполитическа американска благотворителна фондация, която работи в партньорство с български организации за укрепване на частния сектор и демократичните институции в страната.
Фондацията е плод на успеха на Българо- американския инвестиционен фонд (БАИФ), създаден през 1991 г. от Конгреса на САЩ с подкрепата на Американската агенция за международно развитие. За повече информация: us4bg.org

Startup Factory e организация с идеална цел, която работи за развитието на дигиталните умения и за подобряване на предприемаческата среда в Русе и страната. Екипът организира обучения и тематични събития по ПРОГРАМИРАНЕ, ДИЗАЙН и ПРЕДПРИЕМАЧЕСТВО. Помага на стратиращи компании и неправителствени организации за развитие на тяхното онлайн присъствие с менторство и достъп до ресурси и материали.
Startup Factory е притегателен център на активните хора в Русе и региона.