fbpx
Share

Програмата по предприемачество за жени включва 4 обучителни лекции. Презентацията от първата лекция засяга следните теми и въпроси:

  • Защо се провалят стартъпите
  • Каква е разликата между малък и среден бизнес
  • B2B и B2C сегмент – специфики
  • Защо е толкова трудно?
  • Как създавате стойност?
  • Защо не можете сами?
  • Ориентация – продукт срещу услуга
  • Как да валидираме идея?

Вижте как започна Обучителната програма по предприемачество за жени

Към какво да се стремим, когато стартираме бизнес?

Правилната нагласа при стартиране на бизнес и развитието на компания, е да се гледа в дългосрочна перспектива. Като възможност да учим и да се развиваме.

Стартирането и управлението на бизнес е едно от най-трудните неща, които човек може да направи в живота си.

Магията започва извън нашата зона на комфорт

Чуйте в аудио файла за разграничението между продукт, който решава болка и този, който не адресира реален проблем – Painkiller vs. Vitamin

Допълнителни материали и ресурси, споменати в хода на лекцията, които допълват темата за предприемачеството за жени и дават насоки за още по-задълбочено проучване :

Стратегията „Син океан“ / Blue Ocean Strategy

Това е книга, написана от W. Chan Kim и Renée Mauborgne, преподаватели в INSEAD. Авторите описват подробно тяхната иновативна стратегия за правене на бизнес: Да печелиш, без да се състезаваш.

Син океан – това е непознатото пазарно пространство.

Върху какво да помислите като стартиращите предприемачи:

Как да отключите нова бизнес ниша? Дали продуктите или услугите, които предлагате могат да бъдат насочени към различен потребител във веригата или да решат някакъв конкретен проблем?

Трудното нещо на трудните неща / The Hard Thing About Hard Things

Книга от Бен Хоровиц – един от най-търсените инвеститори, бивш главен изпълнителен директор на софтуерна компания, придобита от ХюлетПакард за невероятните 1,6 милиарда долара.

Какво му е трудното на трудните неща? Това, че за тях няма формула, по която да се случват.

Ричард Брансън за ценностите и културата в компаниите

Ричард Брансън е британски бизнесмен, филантроп, известен най-вече като собственик на компаниите „Върджин груп“ (около 400).

Неговият съвет към младите предприемачи: Да помнят, че е невъзможно да изградят какъвто и да е бизнес, без да поемат рискове.

Трябва истински да вярвате в това, което правите.

Принципи: Животът и работата

Книга на Рей Далио / Ray Dalio. Рей има крайно необичаен подход към управлението. Според него след коронавируса следват тотални иконимически промени – обръщане на цялата финансова система.

В периода на възстановяване най-важни ще бъдат изобретателността, креативността и адаптивността.

Objectives and Key Results — методология

Подход за определяне на цели в компанията (но също и лични) и проследяване на резултатите.

Прочетете един блог пост на тази тема от Васи Вълчанова.

Препоръчана книга по темата: Measure what matters

Стив Бланк / Steve Blank

Стив Бланк е предприемач от Силиконовата долина и един от основателите на движението Lean Startup. Това е методология, която позволява да минимализирате риска, преди да сте стартирали още бизнеса си.

Тя следва три основни принципа:

  1. Експериментите са в основата на прецизното планиране;
  2. Отзивите на клиентите се ползват за подобрения на продукта или услугата;
  3. Постоянни корекции с моментално измерване на реакцията на пазара.

Стив Бланк е автор на книгата The Four Steps to the Epiphany

Той е привърженик на идеята да структурираме процесите в компанията около развитието на клиента (Customer Development). Според него всичко е експериментиране и търсене. Няма как отначало да направим продукт и да го позиционираме бързо и лесно на пазара. Трябва да сме отворени към търсене и експериментиране. Последващо валидиране на идеи и прототипиране, едва тогава развитие на клиента.

Едва когато имаме много силна и ясна валидация, че това което правим носи стойност, т.е. клиентът е готов да си плати за него, стигаме до процеса по създаването на клиента (customer creation). Това е етапът, в който правим първоначални прототипни решения. Следват по-близка и тясна комуникация с клиентите. Последният етап е разрастването – търсим повече клиенти, увеличаваме мащабите на производството и обема на услугите.

Препоръчана книга от участничка в обучението по предприемачество за жени:

Фокус: Бъдещето на вашата компания зависи от него – Ал Рийс

LinkedIn – социалната мрежа за търсене и установяване на делови контакти

За тези, които са все още начинаещи в мрежата, вижте полезни тактики за LinkedIn в безплатния курс Personal Branding на Етиен Янев.

Вижте също материалите от:

втора лекция от Обучителната програма по предприемачество за жени

трета лекция от Обучителната програма по предприемачество за жени

четвърта лекция от Обучителната програма по предприемачество за жени

Вижте още от актуалните обучения за развитие на дигиталните умения на сдружение Startup Factory.

Презентацията от първата лекция в Обучителната програма по предприемачество за жени, включена в тази статия, принадлежи на Сдружение Стартъп Фектъри и не може да бъде разпространявана без изричното съгласие на собственика. Копирането ѝ без разрешение е забранено съгласно действащото законодателство.

Обучителната програма по предприемачество за жени е разработена от екипа на сдружение Startup Factory u се осъществява с финансовата подкрепа на Български фонд за жените. Обучението се провежда в периода януари – март 2021г, като в него са включени 125 жени от цялата страна.

Български фонд за жените (БФЖ) е единствената българска организация, която подкрепя  местни неправителствени организации (НПО), работещи по правата на жените за постигане на реалната им равнопоставеност във всички сфери на обществения живот и за премахване на всяка форма на дискриминация.

Startup Factory e сдружение в обществена полза, работещо активно вече шеста година за развитие на ключови дигитални умения на ученици и възрастни, както и за подпомагане на предприемаческата екосистема в България.