fbpx
Share

Емануел Тонев е сред активните млади хора, формиращи българската маркетинг общност. За екипа на Startup Factory той е и естествено продължение на колаборацията ни с предприемаческата и проактивна общност на Варна.

Нямаме съмнение, че и като човек, и като професионалист, Емо ще остави значим отпечатък със своята дейност най-малко поради три причини: компетентност, позитивност, увереност. Взети заедно, те формират перфектната визитна картичка на човек с отлични комуникационни умения, който ще вложи ум и сърце във всичко, което прави.

А именно от повече сърцати и интелигентни хора се нуждае бизнес екосистемата у нас, за да стане по-успешна, по-социална и по-устойчива и най-вече насочена към разрешаване на конкретни нужди на обществото ни, а не само към максимизиране на печалбите.

Емо се съгласи да сподели с нас:

✔️ ключовите стъпки за органичното разрастване на корпоративна LinkedIn страница;
✔️ какво според него следва да е по-силно застъпено в образователната програма на висшите училища в България;
✔️ и помага ли искрената усмивка в работата и за това да печелим чуждото доверие;

Емо ни разкрива и своята гледна точка за живота и работата, като не можем да не си признаем, че силно одобряваме неговата social proof философия за това кога експертите (и не само) са истински експерти.

Какво имаме предвид? Прочетете в интервюто, което направихме с него.

Въпросите подготви: Ана Тодорова

Снимки: Emanuel (Еmo) Tonev 🦦 | LinkedIn

Здравей, Емо, благодаря ти, че се съгласи на това интервю. Би ли ни разказал малко за себе си?

Здравей Ани. Както може би вече част от читателите знаят – казвам се Емануел, но предпочитам да ми казват – Емо. На 23 години, родом съм от гр. Нови пазар, но към настоящия момент уча, работя и живея в гр. Варна.

Протагонистът в моя живот се занимава с дигитален маркетинг от малко повече от 4 години, като не веднъж съм чувал различни по обхват епитети по мой адрес – специалист, експерт, професионалист и други. Аз се определям като обикновен човек, който харесва дигиталния маркетинг и не се различава по нищо съществено от всеки един друг негов колега.

Последно време се случва доста често да се описвам накратко за различни поводи, но повярвай ми всеки един път ми е адски сложно. Нито знам от къде е редно да започна, нито знам къде ще приключа.

Ако беше ме попитала преди няколко години с какво ще се занимавам, то повярвай ми никога нямаше да кажа дигитален маркетинг, камоли социални медии, а какво остава за LinkedIn.

Уви, именно в LinkedIn притежавам свой собствен бюлетин с 10 статии в него към този момент и с радост мога да кажа – 2000+ абонати в него. В резонанс с казаното горе, то бюлетинът също е относително простичък, като разкрива както базови, така и не чак толкова базови маркетингови факти. Ето защо съм го кръстил – Просто Маркетинг Фактите.

Освен двете хиляди последователи на бюлетина се гордея и с едни вече малко над 5000 в личния ми профил в LinkedIn. Важното е да се спомене, че постигнах това за по-малко от година! Наскоро си направих и личен сайт, тъй като получавах по може би десетина въпроса месечно – кога ще си направиш сайт, къде можем да те потърсим. Може да го направите тук: emanueltonev.com

Участвал съм в няколко подкаста за дигитален маркетинг и разказване на истории, като също така съм водил лекции и семинари в различни университети и събития.

Пиша статии за различни по профил уебсайтове и медии – както за блогове, така и за официални и авторитетни новинарски сайтове.

Последно, но определено не и по важност, към настоящия момент работя в BookMark – смея да твърдя най-добрата агенция на българския пазар за LinkedIn маркетинг. Атмосферата, колегите, работата – всичко е много яко! 🙂

Ти си дипломиран бакалавър от ИУ Варна, в момента следваш и магистратура в същото висше училище. Доволен ли си от образованието, което получи и продължаваш да получаваш?

Напълно си права – преди едва около месец официално се дипломирах и в момента притежавам образователната квалификация – бакалавър. Специалността, която завърших е „Дигитални Медии и ПР“, а тази, която уча към настоящия момент е „Реклама и Медийни Комуникации“.

Що се касае образованието, което съм избрал да имам – определено мога да кажа, че гледам в перспектива на него, като също е важно да спомена, че мястото за мен, в което аз наистина се разпознах е именно Икономически университет – Варна. То ми даде много полезни уроци, приятелства, запозна ме с уникални преподаватели, които са били и ще останат нещо като ментори в живота ми.

Ако трябва да отговоря конкретно на въпроса, дали съм доволен от образованието, то мога да кажа, че определено не съм недоволен. Както е казал един мъдър човек: „Нека който е безгрешен да хвърли първия камък.“. Подобно на него аз също съм имал своите трудни моменти и проблеми във висшето учебно заведение, в което избрах да уча, но позитивните емоции и моменти определено надделяват!

Какво би ти се искало да беше или да е по-застъпено в образователния процес?

Нещо, което липсваше на моя университет, когато бях 2-3 курс, тоест преди около 2-3 години, беше практическия опит, който ни беше предоставян. Поглеждайки на преките конкуренти на Икономически университет – Варна, по на запад, определено мога да кажа, че хората, които са избрали нашата столица – София, за висшето си образование, имат една идея по-засилено присъствие от страна на компании и съответно развитие в тях.

Това, естествено, е напълно нормално, особено вземайки предвид факта, че София е 5 пъти по-голям град от Варна, но щеше да е още по-добре ако бизнесът идваше и към морската ни столица – Варна, с желание да развива опитните кадри у нас.

Ти си на 23 години, но казваш, че по отношение на дигиталния маркетинг имаш „богат опит в разработването и прилагането на цялостни планове, които обхващат различни канали“. Кога и къде успя са натрупаш този опит?

За мое щастие в живота си попаднах на няколко компании и различни личности в живота ми, които ми дадоха хъса, куража, както и ме научиха на нещата, които знам към този момент.

Започвайки от първата компания, която повярва в мен – FLOWZOOM. Това е немски start-up, който се занимава с продажба на стоки за пътуване като възглавници за пътуване, маски за сън, кантарчета за куфари и т.н. на всички Европейски пазари на Амазон, освен Турския. Това, което правих и отчасти продължавам да правя там и към днешна дата е създаване на рекламни кампании, анализ на данни и стратегическо планиране.

Втората компания, която остави виден отпечатък в моя живот е TheSoul Publishing. Интересното в компанията е, че е една идея по-известна с крайния си продукт, а не толкова с корпорацията, която е тя. Крайният продукт тук е дигитално съдържание за страниците в различните социални медии, по-познати като 5-Minutes Crafts!; Wood Mood, Brightside и др. Това, което правя там е поддръжка на около 15 Facebook страници, като постигнатите резултати към днешна дата са повече от 10 млрд. гледания на съдържанието, което се качва!

Последната компания в маркетинг сектора, за която с огромно щастие мога да кажа, че вече работим заедно е BookMark – както стана ясно по-горе, то това е първата LinkedIn маркетинг агенция у нас, която повярва в мен и ми даде шанс да покажа моят потенциал!

 

➤ Вижте още: Галин Стефанов от Varnapreneurs: българинът е предприемчив и не е този образ описан от Алеко Константинов

Защо избра LinkedIn? Защо реши да специализираш маркетинг уменията си точно в тази социална мрежа, а не се хвърли на тренда Тик-Ток, например?

Преди около 2 години аз самият не знаех с какво искам да се занимавам в сферата на дигиталния маркетинг – създаване на съдържание, социални медии, SEO, реклама. Имах много възможности и перспективи пред мен, но някак никога не се чувствах на мястото си.

Знаейки че преди всичко трябва да имаш изграден бранд, то реших да започна да създавам съдържание в някоя от по-нашумелите социални медии.

Защо избрах LinkedIn?

Facebook – беше някак по-далечна от мен. Не си представях да започна изграждане на личен бранд там, особено вземайки предвид фактите, че се говореше за това, че ще го спират в рамките на Европейския съюз.

Instagram – знаех, че искам да пиша, а там форматът за писане на текстове не е до толкова развит. Там силата е във визуалните елементи.

TikTok & Youtube – подобно на Instagram в тези социални медии се залага на видео съдържание, а аз знаех, че в основата на всичко е писането на текстове, в резонанс със създаването на съдържание.

LinkedIn – хибрид между всички платформи, който подкрепя бизнесите, има добро органично достигане до хора, че и мотивира писането! Какво по-хубаво от това?

Ето така, след кратък анализ реших да започна с платформата LinkedIn. Започнах много плахо, като аз самият не знаех до къде ще стигна, но уви, стана това, което всички вие виждате в момента!

Ръст и надявам се разпознаваемост в маркетинг средите. 🙂

Би ли ни разкрил малко тайни от кухнята като например какво е най-важно, за да развиеш органично LinkedIn страница на компания? При личния профил имаш възможност да привличаш последователи на база собственото си излъчване и ценности, но как стои въпросът с фирмените страници?

Нека направим един експеримент. Всичко сме гледали „Стани Богат“, нали? Там много често водещият казва на участника – „Отговора на въпроса се крие в самия въпрос.“. Колко от вас са чували тази реплика? Ако сте, то може да харесате публикацията и да я споделите с ваши приятели.

Обратно към експеримента – подобно на „Стани Богат“, то тук също отговора на въпроса се крие в самия въпрос. За да развиваме органично и успешно една фирмена/корпоративна страница ни трябват следните неща:

Силен employer branding – важно е служителите сами да разпространяват информация за компанията, да се чувстват щастливи в нея, както и да споделят ценностите на фирмата, в която работят.

Силно employer advocacy – подобно на employer branding-a, то е важно да не караме служителите на сила да харесват, коментират и споделят съдържание. Това не работи! Важно е те сами да искат и да се чувстват комфортно да правят това.

Смислено съдържание – след като вече имаме активността и ангажираността от страна на служителите, то е много важно това, което излиза от фирмената страница да бъде смислено и релевантно както за компанията, така и за самите хора в нея.

Автентичност – от изключителна важност е да не бъдем фалшиви. От изключителна важност е да бъдем себе си. Нека не забравяме: „Работим на машини, но трябва да разсъждаваме като хора“.

Следвайки тези 4 ключови точки, мислейки за бранда не толкова като за бранд, а като човек и резонирайки с нашите аудитории – е, това са най-добрите начини за устойчиво израстване на една фирмена страница.

➤ Вижте още: 7 видео курса за развитие на успешен стартъп

В едно интервю споделяш, че профилната снимка е едно от най-важните условия за успеха на LinkedIn профилите. Това е и наистина първото, което се забелязва в твоите постове – широката ти усмивка върху профилната снимка. Умишлен ли е изборът ти, в усмивката ли е тайната и експериментирал ли си какъв е ефектът с друг тип профилни изображения – по-корпоративни и сухи?

За мен когато правиш нещо, то следва да бъдеш последователен. Подобно на философията в живота ми, много често се случва да научавам защо хора са се свързали с мен, защо различни компании са решили да работят с мен и др.

Повечето от тях – да кажем около 90%, споделят че ключът да вземат финалното решение е била моята усмивка. Компаниите и хората, с които съм работил разпознават искреност, разпознават доверие, разпознават себе си във визията и усмивката ми.

Естествено, това не означава, че самият аз не съм тествал много пъти как да бъда една идея по-различен. Все пак вземайки предвид дигиталния свят, в който живеем, то е важно винаги да изпробваме различни неща. Правил съм го, но някак никога не се разпознах в тази суха, сива и корпоративна визия и структура. Харесва ми да съм момчето от Варна, което е едва на 23, а дава акъл на хора 2-3 пъти по-големи от него, понякога може би изглеждащо нелепо, но пък щастливо и най-важното, усмихнато! 🙂

Емануел Тонев

В предварителния ни разговор си признах, че от известно време следя развитието ти в LinkedIn и преди време ми направи впечатление един коментар, който твой пост получи. Беше нещо от типа, че трябва да внимаваш активността ти да не започне да се възприема като СПАМ от самите LinkedIn потребители. Колко е тънка границата между едното и другото?

Никога не съм имал най-малката интенция да спамя на хората. Съдържанието, което създавам на първо място го създавам за мен самия, за да мога ако съдбата ми е отредила един ден да погледна назад и да видя какво съм оставил – някой друг готин пост, някоя друга правописна грешка и много, много емоции зад всяка една публикация.

Относно това, колко е тънка разликата между активност и СПАМ…уви, не мога да дам отговор на този въпрос. За едни дефиницията на думата спам може да е една, а за други тотално различна. Едни могат да дефинират спама, като примерно 2-3 публикации дневно, а други 2-3 публикации седмично. Определено е важно да не претоварваме аудиториите си с много съдържание, защото все пак те трябва да смелят всичко, което виждат.

Преди всичко обаче нас повечето пъти ни следват хора, които искат да виждат какво правим, искат да бъдат по някакъв начин част от нашия личен или професионален живот. Натискайки бутончето приеми поканата за приятелство, те се вричат на това да им спамим, нали?

Спаменето е подобно на тичането. Някои ултра маратонци, които бягат по около 20 км. гледат на хората, които едвам стигат 2 км. с леко неодобрение и някак странно. Обратното също важи – хората бягащи по 2 км. гледат с леко озадачаване на тези с 20 км. „Много за едни може да е малко за други.“

Няма как да не те попитам най-горещия за последната една година въпрос: Използваш ли изкуствен интелект в работата си? Ако да, с какво ти помага? Ако не, защо не?

Въпрос, който много хора вероятно се вълнуват и отговорът е – да, използвам изкуствен интелект! Използвам изкуствен интелект за инспирация, използвам изкуствен интелект за корекция на грешки, за генериране на различни изображения, използвам изкуствен интелект за обобщаване и анализиране на данни.

Помага ми на първо и може би основно място с това, че понякога ми спестява адски много време, в смисъла на часове, да не кажа и дни. Важно е обаче винаги да добавяме нещо от нас самите, тъй като иначе това, което правим е нищо повече от роботизиран текст.

Въпросът е обаче – „Ние ли използваме AI, или той използва нас?“

✔️ Какви са актуалните възможности на изкуствения интелект за ускоряване и подобряване на работата ни? ✔️ Какви са предимствата и рисковете, които са свързани с работата с изкуствен интелект на този етап на развитието му? ✔️ Трябва ли да ни притеснява фактът, че в един момент изкуственият интелект ще прави неща, които ние не очакваме от него?

Отговорите на тези въпроси се съдържат в записа на събитието „Как изкуственият интелект ще промени живота ни?“

Всичко в маркетинга, а може би отчасти и в живота трябва да има social proof.

Последен въпрос за маркетинг… Не станаха ли прекалено много специалистите по дигитален маркетинг? И… специалисти ли са всички? Как да ги разпознаваме отвъд титлата „Маркетинг специалист“, „Маркетинг експерт“ и т.н.?

Хората в моето обкръжение често чуват една фраза, която много обичам да казвам: „Всичко в маркетинга, а може би отчасти и в живота трябва да има social proof“. За да валидираш това, че наистина си специалист, експерт или каквато друга титла си представиш, то трябва да заложиш основите някъде и да демонстрираш въпросната експертиза.

Както всяко друго нещо – думи без действия си остават само думи.

Разкажи ни малко повече за кампанията „Силата на неразказаните истории“ – какво те мотивира, за да поставиш началото ѝ, и каква е мисията ѝ?

„Силата на неразказаните истории“ е една комуникационна кампания, която беше създадена като част от проект за наградите BAAWARDS към БАР – Българската асоциация на рекламодателите. Заедно с Ангелина Чупетловска – дизайнерът зад визиите на кампанията имахме нелеката мисия и идея да позиционираме тежката тема за домашното насилие по един по-достъпен, по-лесен и по-нестандартен начин за всички читатели.

Това, което направихме ние беше да пресъздадем живота на всички жени, посредством най-ценното за тях, а именно децата им. Идеята беше да покажем как децата страдат от домашното насилие, което се случва около тях, независимо дали на тях самите или на техните родители. Идеята се обособи около три основни послания:

  • Гримът, който не искате вашите дъщери да носят.
  • Игрите, които не искате вашите синове да играят.
  • Сцените, които не искате вашите деца да повтарят.

Концепцията беше, посредством позициониране на децата, да стимулираме жените да бъдат по-смели, да потърсят съответните институции и на последно място, но не и по важност, да разкажат техните истории – някои може би по-тежки и трудни за възприемани от други, но все пак истории.

За съжаление проектът не попадна в челната тройка на класираните, но пък Анди и аз сме доволни от крайния резултат и положените усилия!

С екипа на Сдружение Startup Factory тази година сме част от менторската програма на Teenovator. Младежите, с които работим, са между 10 и 12 клас. Като по-близък по възраст до тези младежи, какъв съвет би ни дал, за да е по-добра комуникацията ни с тях и да сме им максимално полезни?

Аз самият съм част от подобна инициатива – Able Mentor. Имам късмета да съм ментор на едно прекрасно, талантливо и целеустремено момиче от гр. Силистра, за което мечтите нямат таван. Уви, аз самия се сблъсках с тежката реалност на това да имаш комуникационен проблем, макар да съм относително близо до нейните години.

Това, което направих аз на първо място – спрях да мисля кое е добре за програмата и за проекта й и започнах да мисля кое е добре за нея. Започнах да поставям нея на преден план, като посредством това видях, че тя се чувства по-предразположена, по-комфортно и по-себе си.

Именно така и започнаха да се случват нещата между нас – бавно, но устойчиво!

Правете грешки, коригирайте ги, учете се от тях и пак грешете! Това е най-сигурният и устойчив начин да сте напълно сигурни, че това, което искате да постигнете и правите към настоящия момент, е в правилната посока и един ден ще успеете!

А какъв съвет би дал на самите младежи? Някои от тях все още не знаят накъде да се насочат чисто професионално, не познават силните и слабите си страни, колебаят се кой е правилният за тях път…

На младежите, които тепърва търсят себе си, бих дал следния съвет – правете грешки, коригирайте ги, учете се от тях и пак грешете! Това е най-сигурният и устойчив начин да сте напълно сигурни, че това, което искате да постигнете и правите към настоящия момент е в правилната посока и един ден ще успеете!

НАДГРАДИ УМЕНИЯТА СИ с нашите видео курсове

ВИЖ АКТУАЛНИТЕ ОБУЧЕНИЯ ЗА САМОСТОЯТЕНЛО ИЗУЧАВАНЕ:

QA
Интервюто е  подготвено от Ана Тодорова и е част от поредицата срещи на екипа на сдружение Startup Factory с интересни и мотивиращи личности.

Ана Тодорова развива дигиталния маркетинг на организацията. Тя поддържа интернет страницата на Startup Factory, както и платформата с видео курсове, чийто създател е. Пише съдържание по разнообразни теми като децентрализирани технологии, зелена и кръгова икономика, емоционална интелигентност, лидерство и други.

Още от интервютата и публикациите на Ани, четете тук.

Подобни статии

Токсично лидерство и злоупотреба с власт – кои са симптомите?

Токсично лидерство и злоупотреба с власт – кои са симптомите?

Всяка организация се нуждае от лидери, които да насочват, контролират и мотивират нейните служители и екипи. Но когато това лидерство стане токсично, може да има опустошителни последици за морала, производителността и дори здравето на служителите.

Как да се справим, ако се сблъскаме с токсичен лидер?

Как да се справим, ако се сблъскаме с токсичен лидер?

Практиката показва, че в организации от всякакво естество, както в частния сектор, така и в публичната сфера, токсични лидери не липсват. Ако все още се колебаете дали вас ви ръководи такъв лидер, има една проста истина, която разкрива същността им – тези лидери винаги работят за себе си.

Сдружение StartUp Factory

Startup Factory e организация с идеална цел, което работи от 2015 година за развитието на дигиталните и предприемачески умения на младежи и възрастни от Русе и за подобряване на предприемаческата екосистема в България. През 2022 г. организацията създаде платформа с видео обучения, записи от уебинари и много безплатни ресурси в помощ на всеки, който желае да повишава квалификацията си самостоятелно откъдето и когато пожелае.

ИСКАШ ЛИ ДА РАЗБИРАШ ЗА ВЪЗМОЖНОСТИТЕ В ДИГИТАЛНИЯ СВЯТ ПРЕДИ ВСЕКИ ДРУГ?

Запиши се за месечния ни бюлетин и ще научаваш всичко първи: събития, обучения, новини и възможности.

Развитието на технологиите ни предоставя множество инструменти и методи, които можем да приложим за защита на ценната информация, като предотвратим неоторизиран достъп до данни и се справим с всякакви опити за кибератаки. Да видим кои са тези съвременни решения.

Antispyware / антиспайуер програмите

Тези програми са създадени да действат като първа линия на защита срещу навлизането на шпионски софтуер в нашите компютърни мрежи. Те са изключително важни, тъй като шпионският софтуер може да събира конфиденциална информация без знанието или съгласието на потребителя. Това включва данни за личността, финансова информация, детайли за вход и друга чувствителна информация, която може да бъде използвана за измами или други злонамерени цели.

Функциите на антиспайуер софтуера включват сканиране в реално време, което гарантира, че всякакъв подозрителен софтуер е идентифициран още при опита му да навлезе в системата. Също така, той предоставя опции за задълбочено сканиране на цялата система, за да открие и премахне вече инсталиран шпионски софтуер.

Освен това, антиспайуер програмите често се актуализират, за да отговарят на нововъзникващите заплахи. Разработчиците непрекъснато анализират тенденциите на атаките и подобряват своите продукти, за да предложат надеждна защита срещу последните видове шпионски софтуер. Така потребителите могат да бъдат сигурни, че техните устройства са защитени с най-съвременните решения в областта на сигурността.

Важно е да се отбележи, че въпреки че антиспайуер програмите предоставят значителна защита, те трябва да бъдат част от по-широка стратегия за киберсигурност, която включва регулярни актуализации на софтуера, силни пароли и образование на потребителите за основите на киберсигурността. Това ще помогне да се запази целостта на информацията, която обменяме и съхраняваме, предотвратявайки не само шпионски софтуер, но и други видове кибератаки.

Kиберсигурност: 7+1 заплахи, за които да внимаваме

Антивирусен софтуер

Антивирусният софтуер играе критична роля в защитата на нашите компютърни системи и мобилни устройства. Вирусите не само че могат да повредят или изтрият важни данни, но също така могат да навредят на целостта на операционната система, да забавят работата на устройствата и дори да ги направят напълно неработоспособни. Последствията от такива атаки могат да бъдат не само разходи за възстановяване или замяна на скъпоструваща техника, но и значителни загуби от прекъсване на работния процес.

Антивирусният софтуер предлага непрекъснато мониторинг и защита в реално време, като автоматично идентифицира, блокира и премахва вируси, троянски коне, червеи, и друг зловреден софтуер. Тези програми също включват способността да сканират всички входящи и изходящи файлове, както и да проверяват системата за наличие на потенциални заплахи, които могат да бъдат активирани в бъдеще.

Много антивирусни решения включват и допълнителни функции като защита срещу фишинг атаки, шпионски софтуер и рекламен софтуер. Те също така предлагат инструменти за управление на пароли и сигурност на уеб браузъра, което е изключително важно в свят, където интернет заплахите постоянно еволюират.

Освен автоматичната защита, съвременните антивирусни програми често предоставят потребителски интерфейс, който позволява лесно настройване и управление на защитните функции в зависимост от специфичните нужди на потребителя. Това включва регулиране на нивото на сканиране, планиране на автоматични сканирания и персонализиране на уведомленията за сигурност.

В допълнение, множество антивирусни програми предлагат обновления на сигурността, които се извършват автоматично, за да гарантират, че защитата е винаги актуална срещу новите и развиващи се заплахи. Това е особено важно в среда, където нови вируси се създават и разпространяват с бързи темпове.

Така антивирусният софтуер не само помага за предотвратяване на инциденти, свързани с повреждане на данни и софтуер, но също така служи като основен инструмент за поддържане на здравословна и ефективна работна среда във всяка организация или за лична употреба.

Криптиране на данни

Криптирането на данни е фундаментален процес, който преобразува вашата чувствителна информация от нейния оригинален, лесно четим формат в кодиран вид, който може да бъде разчетен само със специален ключ. Тази техника е съществена за защита на данни при тяхното съхранение на твърди дискове, мобилни устройства или облачни платформи, както и при изпращане по интернет или други мрежи.

Има два основни вида криптиране – симетрично и асиметрично.

Симетричното криптиране използва един и същи ключ за криптиране и декриптиране на данните. Този метод е бърз и ефективен за обработка на големи обеми данни. Асиметричното криптиране, от друга страна, използва два различни ключа – един за криптиране и друг за декриптиране. Този метод е по-безопасен, тъй като дори ако криптиращият ключ стане известен, само притежателят на съответстващия декриптиращ ключ може да разчете информацията.

Криптирането на данни се използва в множество приложения за защита на личните данни, финансова информация, корпоративни данни и други важни документи. Например, банковите институции използват криптиране за защита на финансовите транзакции, докато здравните организации го използват за защита на медицинските записи на пациентите.

На пазара съществуват различни програмни решения за криптиране, които могат да се интегрират лесно в съществуващи системи за управление на информация. Тези програми предлагат различни нива на сигурност, като позволяват на потребителите да изберат степента на криптиране в зависимост от специфичните нужди на тяхната организация или личните изисквания за сигурност.

Въпреки предимствата, криптирането също така поставя някои предизвикателства, като например нуждата от управление на криптиращите ключове, което може да бъде трудоемко и изисква допълнителни мерки за сигурност. Много съвременни решения включват автоматизирано управление на ключовете, което помага на организациите да поддържат ефективна и сигурна среда за криптиране.

За да осигурите максимална защита на вашите данни, е важно да интегрирате криптирането като част от цялостната стратегия за информационна сигурност на вашата организация или личен дигитален живот. Така може да сте спокойни, че вашата информация остава недостъпна за неправомерен достъп или изтичане.

Облачна сигурност

Облачната сигурност се отнася до комплекс от мерки и технологии, предназначени за защита на данните, приложенията и инфраструктурата, хоствани в облака. Този вид защита е особено важен за институции и организации, които разчитат на облачни услуги за споделяне, съхранение и обработка на информация. Предвид глобалния достъп и динамичната среда на облачните платформи, те са честа мишена за кибератаки от различни видове.

Основни аспекти на облачната сигурност

Защита на данни: Осигуряването на криптиране на данните преди тяхното качване в облака е критично за предотвратяване на достъп до тях от неоторизирани лица. Криптирането на данните в покой и при изпращане гарантира, че информацията остава защитена.

Управление на идентификациите и достъпа: Строгите политики за управление на идентификациите и достъпа гарантират, че само упълномощени потребители имат достъп до ресурси в облака. Това включва използването на многофакторна автентификация и сложни пароли, което значително намалява риска от неоторизиран достъп.

Резервно копиране и възстановяване: В случай на кибератака или технически проблеми, наличието на актуални резервни копия на данните е жизненоважно за бързото възстановяване на операциите. Резервните копия трябва регулярно да се актуализират и съхраняват на сигурни места.

Използването на облачни услуги създава уникални предизвикателства за сигурността, включително управлението на разпределените данни и контрола върху множество потребители и устройства. За успешното справяне с тези предизвикателства, организациите трябва да вземат под внимание не само техническите аспекти, но и да обучават своя персонал относно добрите практики за облачна сигурност.

Вижте още 👉 Сигурност на имейла през 2024 – актуални съвети

кибурсигурност

Управление на достъпа

Управлението на достъпа е ключов елемент в стратегиите за информационна сигурност на всички организации. Този процес включва дефинирането на ясни правила и процедури за това кой може да вижда, използва или управлява определени данни и устройства. Ефективното управление на достъпа гарантира, че чувствителната информация е защитена и че само упълномощени лица имат възможност да взаимодействат с критични системни ресурси.

Основни аспекти и методи на управление на достъпа

Политики за минимални права: Този подход осигурява на служителите достъп само до тези ресурси, които са им необходими за изпълнението на техните работни задачи. Това намалява риска от злоупотреба с информация и ограничава възможните щети при евентуални нарушения на сигурността.

Многофакторна автентификация (MFA): MFA добавя допълнителни нива на сигурност при проверка на идентичността, изисквайки от потребителите да предоставят два или повече доказателства за своята самоличност. Това може да включва нещо, което знаят (парола), нещо, което притежават (телефон), или нещо, което са (биометрични данни).

Сегментиране на мрежата: Разделянето на мрежовите ресурси в различни сегменти позволява по-фин контрол върху достъпа. Така чувствителната информация може да бъде изолирана и защитена от неоторизиран достъп.

Регистрация и мониторинг на достъпа: Записването на всички опити за достъп до системите и следенето на дейността на потребителите помага за идентифициране на подозрително поведение и реагиране на възможни заплахи. Това също така осигурява важна информация за анализ на сигурността и подобряване на политиките за достъп.

Обучение на служителите: Разбирането и спазването на политиките за управление на достъпа от всички служители е съществено за тяхната ефективност. Редовното обучение и информиране на персонала относно принципите и практиките за сигурен достъп могат значително да увеличат защитата на организационните активи.

Кибер сигурност

Управление на мрежовата сигурност

Управлението на мрежовата сигурност е критичен аспект от киберзащитата на всяка организация, тъй като много кибератаки се осъществяват чрез експлоатиране на уязвимости в мрежовата инфраструктура. Ефективното управление на мрежовата сигурност изисква комплексен подход, който включва различни стратегии и технологии за защита на мрежовите ресурси и данни.

Компоненти на мрежовата сигурност

Файъруоли (Firewalls): Файъруолите служат като бариера между вътрешната мрежа на организацията и външния свят, контролирайки входящия и изходящия трафик на база предварително зададени правила за сигурност. Те са от съществено значение за предотвратяване на неоторизиран достъп и блокиране на зловреден трафик.

Интрузивна защита (Intrusion Prevention Systems – IPS): IPS мониторинг системите наблюдават мрежовия трафик за аномалии, които могат да указват опит за кибератака, и автоматично предприемат действия за блокиране или премахване на заплахи.

Антивирусна защита за мрежи: Съвременните мрежови антивирусни решения сканират мрежовия трафик за зловреден софтуер и други заплахи, осигурявайки допълнителен слой защита.

Виртуални частни мрежи (VPNs): VPNs са изключително важни за защита на данните, които се транспортират през интернет, като предоставят криптиран канал за комуникация между потребителите и мрежовите ресурси.

Управление на уязвимостите: Редовните оценки на уязвимостите и актуализациите на софтуера помагат за идентифициране и отстраняване на потенциални слабости в мрежата преди те да бъдат експлоатирани от нападатели.

Стратегии за подобрение на мрежовата сигурност

  • Обучение на служителите: Разбирането и прилагането на добри практики за мрежова сигурност от всички служители може значително да намали риска от кибератаки.
  • Сегментация на мрежата: Разделянето на мрежата на сегменти може да ограничи разпространението на зловреден софтуер и да улесни управлението на сигурността.
  • Регулярен мониторинг и реакция при инциденти: Непрекъснатият мониторинг на мрежовата активност е съществен за бързо откриване и реагиране на кибератаки.
  • Използване на съвременни технологии: Интегрирането на нови технологични решения, като изкуствен интелект и машинно обучение, може да помогне за по-ефективно идентифициране и блокиране на заплахи в реално време.

Укрепването на мрежовата сигурност е непрекъснат процес, който изисква ангажираност и активно участие от всички нива на организацията. С развитието на технологиите и методите на нападение, плановете за киберсигурност трябва постоянно да се преразглеждат и актуализират, за да осигурят надеждна защита срещу всякакви кибер заплахи.

Освен тези технологии, важно е лидерите да осигурят обучение на служителите за осъзнаване на рисковете от киберсигурност.

За да подпомогнем НПО в тази критична област, ние от Startup Factory предлагаме специализиран видео курс „Информационна сигурност за НПО“. Този курс е разработен с цел да предостави на служителите в НПО необходимите знания и умения за защита на тяхната работа в цифровата среда. Курсът включва модули, които обхващат основите на киберсигурността, стратегии за разпознаване на фишинг и правилното управление на чувствителни данни.

Обучението е подходящо както за нови, така и за опитни служители и предлага практически съвети, които могат веднага да бъдат приложени в ежедневната работа на организацията.

Публикацията е подготвена от Теодора Енева по материали от agile-ed.com

Тази статия е част от серия публикации, които имат за цел да подобрят уменията на служителите на организациите на гражданското общество в областта на информационната сигурност.

В днешно време, когато информацията играе все по-голяма роля и организациите работят с голям обем от чувствителни данни, заплахите за информационната сигурност се увеличават. Недостатъчната информационна сигурност може да наруши конфиденциалността на данните, да изкриви тяхната достоверност и да ограничи достъпността им, което води до сериозни последици, вкл. загуба на доверие от страна на партньорите, финансови загуби и нарушаване на репутацията.