fbpx
Share

Джейн Димитрова е съосновател на набиращата все по-голяма популярност платформа FoodObox – дигитално решение, изцяло насочено към борбата с разхищението на хранителни продукти.

Последното е един от най-значимите проблеми на нашето съвремие, като актуални данни сочат, че в ЕС всяка година се губят или разхищават почти 59 милиона тона храни.

Това се равнява на 131 кг отпадъци на човек годишно.

Въпреки стряскащата статистика, в България по-скоро липсва осъзнатост по отношение на този глобален проблем, което се оказва и съществено предизвикателство през разгръщането на пълния потенциал на FoodObox.

Но подобни пречки не демотивират Джейн и екипа ѝ и те разширяват бизнес модела си с образователни материали за деца, именно с цел да повишат информираността у следващите поколения.

С Джейн разговаряме за важността на меките и твърдите умения в бизнеса и кои са по-ключови при взаимодействие с клиенти и партньори.

Говорим си още трудно ли е да си жена-предприемач в България и какво пречи на успеха на начинаещите предприемачи, дори когато имат гениална идея.

Благодарим на Джейн за отделеното време.

Пожелаваме успех на нея и екипа на FoodObox по пътя им към разрешаването на едно от най-големите, глобални предизвикателства – разхищението.

Надяваме се с това интервю да допринесем малко повече за информираността и осъзнатостта на обществото по отношение на тази толкова важна и социално-значима кауза.

Въпросите подготви: Ана Тодорова

Здравей, Джейн, следя вашия бранд FoodObox от доста време и изключително много се радвам, че се съгласи да си част от поредицата ни интервюта с успешни личности. Би ли се представила на нашите читатели? 

Благодаря за поканата, за мен е удоволствие.

Казвам се Джейн Димитрова, на 25 г. от София съм.

От около 5 години в моя лична и професионална мисия се превърна борбата с разхищението на храната – първо в чужбина, а после и у нас. 

FoodOBox

Завършила си висшето си образование в чужбина, но се връщаш да правиш бизнес в България. Защо и трудно ли взе това решение? 

Заминах за Италия, когато бях на 18.

Причините бяха, че исках да получа по-качествено образование, а едновременно с това и да пътувам повече.

Приеха ме в презокеански обмен в Технологичния институт в Буенос Айрес и живях в Аржентина около 6 месеца. Пътуването ми отвори съзнанието, запознах се с различни култури и проговорих свободно италиански и испански. 

През всички тези години навън си взех много знания, опит и идеи и сега съм много щастлива, че успявам да ги пренеса у нас и да създам стойност. 

➤ Вижте още: Ивелина Атанасова-Генчев: Имаме нужда от промяна, ще се случи, просто не става толкова лесно и толкова бързо

Кога реши, че ще се занимаваш с предприемачество, че ще развиваш собствен бизнес? Трудно ли направи стъпката? 

Когато избирах какъв Бакалавър да запиша, не бях много сигурна, затова по метода на изключването се спрях на специалността Бизнес и Икономика.

В последствие, след изкаран стаж в сферата на стартъпите и предприемачеството, реших да запиша Магистър по Стартиране и развитие на Стартъпи.

Писах магистърската си работа върху Foodobox, защото успоредно с ученето, бях започнала да го развивам.

Кои са качествата, необходими на човек за изграждането на успешен бизнес? 

Постоянство, жертвоготовност и желание за учене през целия живот. 

Кои са най-големите предизвикателства, с които се сблъскваш по пътя към успеха? 

Постоянно има предизвикателства.

Хубавото е, че те се сменят с развитието на бизнеса.

В началото основната трудност беше да намеря правилните съмишленици, с които да направя екип.

Следващото предизвикателство беше включването на първите ни бизнес партньори в мрежата. След това – намирането на капитал от инвеститори.

В момента се борим с излизането ни в Румъния. 

Чувстваш ли се успяла и какво за теб значи човек да е успешен? 

Виждам, че действията ми носят стойност и подобряват средата, в която живеем.

Чувствам се удовлетворена и щастлива от факта, че съм посветена на нещото, което искрено обичам и го създаваме със страхотен и вдъхновяващ екип около мен.

Всеки ден се радваме на малките ни победи, но до това да стана успешна – има време. 

 

Джейн от FoodOBox

Разкажи ни малко повече за FoodOboxкаква е целта на приложението? Защо ти и екипът ви смятате, че има нужда от FoodObox? 

Foodobox е мобилно приложение, което преследва мисията да се пребори с разхищението на храна.

Компанията свързва крайни потребители с бизнеси от хранителния сектор с цел храната, останала непродадена в края на деня да намери своя път към трапезата, вместо към контейнера за боклук. 

Според доклад на WWF, 40% от произведената храна в света се изхвърля.

Докладът The Food Waste Index на UNEP казва, че само от домакинствата в България всяка година се изхвърлят по 68 кг на човек, или 500 хил. тона на година.

Мисията на Foodobox е да намали това разхищение.

Приложението на компанията свързва крайни потребители със собственици на заведения и магазини, които продават с отстъпка храната, която не е продадена в рамките на деня. 

FoodObox свързва крайни потребители със собственици на заведения и магазини, които продават с отстъпка храната, която не е продадена в рамките на деня. 

Безспорно от момента на създаването си FoodObox получава предимно положителна обратна връзка и сериозни признания като например отличието за Социална иновация от Forbes Innovation Forum & Awards през 2022г. Но какви са основните пречки пред вашата социална иновация 

 

За да можем да решим един проблем, то се изисква първо да го разберем.

У нас липсва осъзнатост на тема хранително разхищение. Масово не си даваме сметка колко сериозен е този проблем и какви дълбоки последствия има върху околната среда. 

От една година насам с екипа ни създадохме образователен материал за деца на тема “Климат и връзката му с хранителното разхищение“ и всяка седмица посещаваме различни училища.

Преподаваме на 10-13-годишни деца тази интересна тема и се стремим към повишаване на осъзнатостта у тях, за да могат един ден те да са отговорни възрастни. 

Това отнема време и би имало ефект след години, но все отнякъде трябва да започнем. 

У нас липсва осъзнатост на тема хранително разхищение. Масово не си даваме сметка колко сериозен е този проблем и какви дълбоки последствия има върху околната среда. 

На 10 октомври в София се проведе TEDx Vitosha и на съпътстващото събитието изложение, имах възможността да се запозная с част от екипа на FoodObox. Млади, интелигентни хора, които ми направиха страхотно впечатление и в които се усещат много положителна енергия и мотивация. Трудно ли се привличат младите хора към социално-значими каузи и бизнеси? Кое ги мотивира според теб да участват – парите, които се предполага, че носи след себе си един успешен стартъп, или социалната мисия, към която се придържа? 

 

Със сигурност водещата ценност на повечето колеги в екипа е приносът към нещо по-голямо и положителното въздействие върху обществото. 

В малък стартъп като нашия, има и много възможности за развитие и различни отговорности, които се поемат около всеки проект.

Гъвкави сме и се учим в движение.

Ежедневието ни е динамично и постоянно има нови предизвикателства. Смятам, че тези фактори са добавена стойност към работата във Foodobox. 

 

 

Джейн от FoodOBox

Вие сте технологичен стартъп, но за да убедите хората да използват вашето дигитално приложение, трябва да съумеете емоционално да ги привлечете към смисъла на каузата си – борбата с разхищението на храна. В този смисъл, какви умения търсиш и очакваш от екипа сипредимно добре развити hard или по-скоро soft skills? 

В екипа сме 6 от 7 жени, което е показателно, че търсим по-скоро soft skills. Комуникационните умения и емпатията са доста ключови при работа с бизнес партньори и при работа с крайни потребители. 

Разбира се, изискват се и умения за работа с технологии, тъй като за да успеем да поддържаме мащаб от над 500 партньора и 60 000 потребители с екип от само 7 души, си помагаме с автоматизации, AI и други пособи за скалиране на бизнеса. 

ИСКАШ ЛИ И ТИ ДА РАЗВИЕШ ДИГИТАЛНИТЕ СИ и предприемачески УМЕНИЯ?

УЧИ КОГАТО И КЪДЕТО ПОЖЕЛАЕШ. ВИЖ АКТУАЛНИТЕ НИ ВИДЕО КУРСОВЕ:

Видео курсове за развитие на дигитални и предприемачески умени

Едно от нещата, които обсъдихме накратко с екипа на FoodObox по време на изложението, бе важността на маркетинга в една компания. Би ли споделила как се справяте в това отношение? При вашия бизнес модел, доколкото разбирам, е малко по-специфично: таргетирате едновременно две групи – от една страна собственици на заведения, от друга – крайни клиенти, потребители. Как успявате да комуникирате своите дейности и най-вече стойността, която носите за всички заинтересовани страни? 

Като маркетплейс ние работим и с бизнеси и с крайни потребители. 

Основното послание към собствениците на хранителни бизнеси е, че с нас те превръщат непродадената храна в допълнителен приход, а в същото време достигат и до нови клиенти. 

Крайните потребители пък спестяват поне 40% от цената на храната, хапват вкусно и без да се налага да готвят и пазаруват и откриват нови места.

А черешката на тортата е кутията-изненада, в която откриват най-различни вкусотии. 

Имало ли е моменти, в които си се чувствала подценявана затова, че си жена, или в бизнеса полът не е от значение? 

Не мисля, срещам уважение и подкрепа и от инвеститорите ни и от всички партньори и клиенти. По-важни са качествата и хъсът, отколкото полът. 

Какво би посъветвала желаещите да стартират собствен бизнес в днешно време? 

Да не го мислят много и да започнат отнякъде.

Често срещам хора с уникална бизнес идея, които прекалено много задълбават в ненужни детайли като например – как ще се казва фирмата ми, какъв цвят да е логото ми и тн. – и губят време, вместо просто да стартират и да валидират дали изобщо за идеята им има пазар – дали идеята им решава реален проблем и дали има потенциални купувачи. 

НАДГРАДИ УМЕНИЯТА СИ с нашите видео курсове

ВИЖ АКТУАЛНИТЕ ОБУЧЕНИЯ ЗА САМОСТОЯТЕНЛО ИЗУЧАВАНЕ:

QA
Интервюто е  подготвено от Ана Тодорова и е част от поредицата срещи на екипа на сдружение Startup Factory с интересни и мотивиращи личности. Ана Тодорова развива дигиталния маркетинг на организацията. Тя поддържа интернет страницата на Startup Factory, както и платформата с видео курсове, чийто създател е. Пише съдържание по разнообразни теми като децентрализирани технологии, зелена и кръгова икономика, емоционална интелигентност, лидерство и други. Още от интервютата и публикациите на Ани, четете тук.

Подобни статии

Сдружение StartUp Factory

Startup Factory e организация с идеална цел, което работи от 2015 година за развитието на дигиталните и предприемачески умения на младежи и възрастни от Русе и за подобряване на предприемаческата екосистема в България. През 2022 г. организацията създаде платформа с видео обучения, записи от уебинари и много безплатни ресурси в помощ на всеки, който желае да повишава квалификацията си самостоятелно откъдето и когато пожелае.

ИСКАШ ЛИ ДА РАЗБИРАШ ЗА ВЪЗМОЖНОСТИТЕ В ДИГИТАЛНИЯ СВЯТ ПРЕДИ ВСЕКИ ДРУГ?

Запиши се за месечния ни бюлетин и ще научаваш всичко първи: събития, обучения, новини и възможности.