fbpx
Share

Джейн Димитрова е съосновател на набиращата все по-голяма популярност платформа FoodObox – дигитално решение, изцяло насочено към борбата с разхищението на хранителни продукти.

Последното е един от най-значимите проблеми на нашето съвремие, като актуални данни сочат, че в ЕС всяка година се губят или разхищават почти 59 милиона тона храни.

Това се равнява на 131 кг отпадъци на човек годишно.

Въпреки стряскащата статистика, в България по-скоро липсва осъзнатост по отношение на този глобален проблем, което се оказва и съществено предизвикателство през разгръщането на пълния потенциал на FoodObox.

Но подобни пречки не демотивират Джейн и екипа ѝ и те разширяват бизнес модела си с образователни материали за деца, именно с цел да повишат информираността у следващите поколения.

С Джейн разговаряме за важността на меките и твърдите умения в бизнеса и кои са по-ключови при взаимодействие с клиенти и партньори.

Говорим си още трудно ли е да си жена-предприемач в България и какво пречи на успеха на начинаещите предприемачи, дори когато имат гениална идея.

Благодарим на Джейн за отделеното време.

Пожелаваме успех на нея и екипа на FoodObox по пътя им към разрешаването на едно от най-големите, глобални предизвикателства – разхищението.

Надяваме се с това интервю да допринесем малко повече за информираността и осъзнатостта на обществото по отношение на тази толкова важна и социално-значима кауза.

Въпросите подготви: Ана Тодорова

Здравей, Джейн, следя вашия бранд FoodObox от доста време и изключително много се радвам, че се съгласи да си част от поредицата ни интервюта с успешни личности. Би ли се представила на нашите читатели? 

Благодаря за поканата, за мен е удоволствие.

Казвам се Джейн Димитрова, на 25 г. от София съм.

От около 5 години в моя лична и професионална мисия се превърна борбата с разхищението на храната – първо в чужбина, а после и у нас. 

FoodOBox

Завършила си висшето си образование в чужбина, но се връщаш да правиш бизнес в България. Защо и трудно ли взе това решение? 

Заминах за Италия, когато бях на 18.

Причините бяха, че исках да получа по-качествено образование, а едновременно с това и да пътувам повече.

Приеха ме в презокеански обмен в Технологичния институт в Буенос Айрес и живях в Аржентина около 6 месеца. Пътуването ми отвори съзнанието, запознах се с различни култури и проговорих свободно италиански и испански. 

През всички тези години навън си взех много знания, опит и идеи и сега съм много щастлива, че успявам да ги пренеса у нас и да създам стойност. 

➤ Вижте още: Ивелина Атанасова-Генчев: Имаме нужда от промяна, ще се случи, просто не става толкова лесно и толкова бързо

Кога реши, че ще се занимаваш с предприемачество, че ще развиваш собствен бизнес? Трудно ли направи стъпката? 

Когато избирах какъв Бакалавър да запиша, не бях много сигурна, затова по метода на изключването се спрях на специалността Бизнес и Икономика.

В последствие, след изкаран стаж в сферата на стартъпите и предприемачеството, реших да запиша Магистър по Стартиране и развитие на Стартъпи.

Писах магистърската си работа върху Foodobox, защото успоредно с ученето, бях започнала да го развивам.

Кои са качествата, необходими на човек за изграждането на успешен бизнес? 

Постоянство, жертвоготовност и желание за учене през целия живот. 

Кои са най-големите предизвикателства, с които се сблъскваш по пътя към успеха? 

Постоянно има предизвикателства.

Хубавото е, че те се сменят с развитието на бизнеса.

В началото основната трудност беше да намеря правилните съмишленици, с които да направя екип.

Следващото предизвикателство беше включването на първите ни бизнес партньори в мрежата. След това – намирането на капитал от инвеститори.

В момента се борим с излизането ни в Румъния. 

Чувстваш ли се успяла и какво за теб значи човек да е успешен? 

Виждам, че действията ми носят стойност и подобряват средата, в която живеем.

Чувствам се удовлетворена и щастлива от факта, че съм посветена на нещото, което искрено обичам и го създаваме със страхотен и вдъхновяващ екип около мен.

Всеки ден се радваме на малките ни победи, но до това да стана успешна – има време. 

 

Джейн от FoodOBox

Разкажи ни малко повече за FoodOboxкаква е целта на приложението? Защо ти и екипът ви смятате, че има нужда от FoodObox? 

Foodobox е мобилно приложение, което преследва мисията да се пребори с разхищението на храна.

Компанията свързва крайни потребители с бизнеси от хранителния сектор с цел храната, останала непродадена в края на деня да намери своя път към трапезата, вместо към контейнера за боклук. 

Според доклад на WWF, 40% от произведената храна в света се изхвърля.

Докладът The Food Waste Index на UNEP казва, че само от домакинствата в България всяка година се изхвърлят по 68 кг на човек, или 500 хил. тона на година.

Мисията на Foodobox е да намали това разхищение.

Приложението на компанията свързва крайни потребители със собственици на заведения и магазини, които продават с отстъпка храната, която не е продадена в рамките на деня. 

FoodObox свързва крайни потребители със собственици на заведения и магазини, които продават с отстъпка храната, която не е продадена в рамките на деня. 

Безспорно от момента на създаването си FoodObox получава предимно положителна обратна връзка и сериозни признания като например отличието за Социална иновация от Forbes Innovation Forum & Awards през 2022г. Но какви са основните пречки пред вашата социална иновация 

 

За да можем да решим един проблем, то се изисква първо да го разберем.

У нас липсва осъзнатост на тема хранително разхищение. Масово не си даваме сметка колко сериозен е този проблем и какви дълбоки последствия има върху околната среда. 

От една година насам с екипа ни създадохме образователен материал за деца на тема “Климат и връзката му с хранителното разхищение“ и всяка седмица посещаваме различни училища.

Преподаваме на 10-13-годишни деца тази интересна тема и се стремим към повишаване на осъзнатостта у тях, за да могат един ден те да са отговорни възрастни. 

Това отнема време и би имало ефект след години, но все отнякъде трябва да започнем. 

У нас липсва осъзнатост на тема хранително разхищение. Масово не си даваме сметка колко сериозен е този проблем и какви дълбоки последствия има върху околната среда. 

На 10 октомври в София се проведе TEDx Vitosha и на съпътстващото събитието изложение, имах възможността да се запозная с част от екипа на FoodObox. Млади, интелигентни хора, които ми направиха страхотно впечатление и в които се усещат много положителна енергия и мотивация. Трудно ли се привличат младите хора към социално-значими каузи и бизнеси? Кое ги мотивира според теб да участват – парите, които се предполага, че носи след себе си един успешен стартъп, или социалната мисия, към която се придържа? 

 

Със сигурност водещата ценност на повечето колеги в екипа е приносът към нещо по-голямо и положителното въздействие върху обществото. 

В малък стартъп като нашия, има и много възможности за развитие и различни отговорности, които се поемат около всеки проект.

Гъвкави сме и се учим в движение.

Ежедневието ни е динамично и постоянно има нови предизвикателства. Смятам, че тези фактори са добавена стойност към работата във Foodobox. 

 

 

Джейн от FoodOBox

Вие сте технологичен стартъп, но за да убедите хората да използват вашето дигитално приложение, трябва да съумеете емоционално да ги привлечете към смисъла на каузата си – борбата с разхищението на храна. В този смисъл, какви умения търсиш и очакваш от екипа сипредимно добре развити hard или по-скоро soft skills? 

В екипа сме 6 от 7 жени, което е показателно, че търсим по-скоро soft skills. Комуникационните умения и емпатията са доста ключови при работа с бизнес партньори и при работа с крайни потребители. 

Разбира се, изискват се и умения за работа с технологии, тъй като за да успеем да поддържаме мащаб от над 500 партньора и 60 000 потребители с екип от само 7 души, си помагаме с автоматизации, AI и други пособи за скалиране на бизнеса. 

ИСКАШ ЛИ И ТИ ДА РАЗВИЕШ ДИГИТАЛНИТЕ СИ и предприемачески УМЕНИЯ?

УЧИ КОГАТО И КЪДЕТО ПОЖЕЛАЕШ. ВИЖ АКТУАЛНИТЕ НИ ВИДЕО КУРСОВЕ:

Видео курсове за развитие на дигитални и предприемачески умени

Едно от нещата, които обсъдихме накратко с екипа на FoodObox по време на изложението, бе важността на маркетинга в една компания. Би ли споделила как се справяте в това отношение? При вашия бизнес модел, доколкото разбирам, е малко по-специфично: таргетирате едновременно две групи – от една страна собственици на заведения, от друга – крайни клиенти, потребители. Как успявате да комуникирате своите дейности и най-вече стойността, която носите за всички заинтересовани страни? 

Като маркетплейс ние работим и с бизнеси и с крайни потребители. 

Основното послание към собствениците на хранителни бизнеси е, че с нас те превръщат непродадената храна в допълнителен приход, а в същото време достигат и до нови клиенти. 

Крайните потребители пък спестяват поне 40% от цената на храната, хапват вкусно и без да се налага да готвят и пазаруват и откриват нови места.

А черешката на тортата е кутията-изненада, в която откриват най-различни вкусотии. 

Имало ли е моменти, в които си се чувствала подценявана затова, че си жена, или в бизнеса полът не е от значение? 

Не мисля, срещам уважение и подкрепа и от инвеститорите ни и от всички партньори и клиенти. По-важни са качествата и хъсът, отколкото полът. 

Какво би посъветвала желаещите да стартират собствен бизнес в днешно време? 

Да не го мислят много и да започнат отнякъде.

Често срещам хора с уникална бизнес идея, които прекалено много задълбават в ненужни детайли като например – как ще се казва фирмата ми, какъв цвят да е логото ми и тн. – и губят време, вместо просто да стартират и да валидират дали изобщо за идеята им има пазар – дали идеята им решава реален проблем и дали има потенциални купувачи. 

НАДГРАДИ УМЕНИЯТА СИ с нашите видео курсове

ВИЖ АКТУАЛНИТЕ ОБУЧЕНИЯ ЗА САМОСТОЯТЕНЛО ИЗУЧАВАНЕ:

QA
Интервюто е  подготвено от Ана Тодорова и е част от поредицата срещи на екипа на сдружение Startup Factory с интересни и мотивиращи личности. Ана Тодорова развива дигиталния маркетинг на организацията. Тя поддържа интернет страницата на Startup Factory, както и платформата с видео курсове, чийто създател е. Пише съдържание по разнообразни теми като децентрализирани технологии, зелена и кръгова икономика, емоционална интелигентност, лидерство и други. Още от интервютата и публикациите на Ани, четете тук.

Подобни статии

Сдружение StartUp Factory

Startup Factory e организация с идеална цел, което работи от 2015 година за развитието на дигиталните и предприемачески умения на младежи и възрастни от Русе и за подобряване на предприемаческата екосистема в България. През 2022 г. организацията създаде платформа с видео обучения, записи от уебинари и много безплатни ресурси в помощ на всеки, който желае да повишава квалификацията си самостоятелно откъдето и когато пожелае.

ИСКАШ ЛИ ДА РАЗБИРАШ ЗА ВЪЗМОЖНОСТИТЕ В ДИГИТАЛНИЯ СВЯТ ПРЕДИ ВСЕКИ ДРУГ?

Запиши се за месечния ни бюлетин и ще научаваш всичко първи: събития, обучения, новини и възможности.

Развитието на технологиите ни предоставя множество инструменти и методи, които можем да приложим за защита на ценната информация, като предотвратим неоторизиран достъп до данни и се справим с всякакви опити за кибератаки. Да видим кои са тези съвременни решения.

Antispyware / антиспайуер програмите

Тези програми са създадени да действат като първа линия на защита срещу навлизането на шпионски софтуер в нашите компютърни мрежи. Те са изключително важни, тъй като шпионският софтуер може да събира конфиденциална информация без знанието или съгласието на потребителя. Това включва данни за личността, финансова информация, детайли за вход и друга чувствителна информация, която може да бъде използвана за измами или други злонамерени цели.

Функциите на антиспайуер софтуера включват сканиране в реално време, което гарантира, че всякакъв подозрителен софтуер е идентифициран още при опита му да навлезе в системата. Също така, той предоставя опции за задълбочено сканиране на цялата система, за да открие и премахне вече инсталиран шпионски софтуер.

Освен това, антиспайуер програмите често се актуализират, за да отговарят на нововъзникващите заплахи. Разработчиците непрекъснато анализират тенденциите на атаките и подобряват своите продукти, за да предложат надеждна защита срещу последните видове шпионски софтуер. Така потребителите могат да бъдат сигурни, че техните устройства са защитени с най-съвременните решения в областта на сигурността.

Важно е да се отбележи, че въпреки че антиспайуер програмите предоставят значителна защита, те трябва да бъдат част от по-широка стратегия за киберсигурност, която включва регулярни актуализации на софтуера, силни пароли и образование на потребителите за основите на киберсигурността. Това ще помогне да се запази целостта на информацията, която обменяме и съхраняваме, предотвратявайки не само шпионски софтуер, но и други видове кибератаки.

Kиберсигурност: 7+1 заплахи, за които да внимаваме

Антивирусен софтуер

Антивирусният софтуер играе критична роля в защитата на нашите компютърни системи и мобилни устройства. Вирусите не само че могат да повредят или изтрият важни данни, но също така могат да навредят на целостта на операционната система, да забавят работата на устройствата и дори да ги направят напълно неработоспособни. Последствията от такива атаки могат да бъдат не само разходи за възстановяване или замяна на скъпоструваща техника, но и значителни загуби от прекъсване на работния процес.

Антивирусният софтуер предлага непрекъснато мониторинг и защита в реално време, като автоматично идентифицира, блокира и премахва вируси, троянски коне, червеи, и друг зловреден софтуер. Тези програми също включват способността да сканират всички входящи и изходящи файлове, както и да проверяват системата за наличие на потенциални заплахи, които могат да бъдат активирани в бъдеще.

Много антивирусни решения включват и допълнителни функции като защита срещу фишинг атаки, шпионски софтуер и рекламен софтуер. Те също така предлагат инструменти за управление на пароли и сигурност на уеб браузъра, което е изключително важно в свят, където интернет заплахите постоянно еволюират.

Освен автоматичната защита, съвременните антивирусни програми често предоставят потребителски интерфейс, който позволява лесно настройване и управление на защитните функции в зависимост от специфичните нужди на потребителя. Това включва регулиране на нивото на сканиране, планиране на автоматични сканирания и персонализиране на уведомленията за сигурност.

В допълнение, множество антивирусни програми предлагат обновления на сигурността, които се извършват автоматично, за да гарантират, че защитата е винаги актуална срещу новите и развиващи се заплахи. Това е особено важно в среда, където нови вируси се създават и разпространяват с бързи темпове.

Така антивирусният софтуер не само помага за предотвратяване на инциденти, свързани с повреждане на данни и софтуер, но също така служи като основен инструмент за поддържане на здравословна и ефективна работна среда във всяка организация или за лична употреба.

Криптиране на данни

Криптирането на данни е фундаментален процес, който преобразува вашата чувствителна информация от нейния оригинален, лесно четим формат в кодиран вид, който може да бъде разчетен само със специален ключ. Тази техника е съществена за защита на данни при тяхното съхранение на твърди дискове, мобилни устройства или облачни платформи, както и при изпращане по интернет или други мрежи.

Има два основни вида криптиране – симетрично и асиметрично.

Симетричното криптиране използва един и същи ключ за криптиране и декриптиране на данните. Този метод е бърз и ефективен за обработка на големи обеми данни. Асиметричното криптиране, от друга страна, използва два различни ключа – един за криптиране и друг за декриптиране. Този метод е по-безопасен, тъй като дори ако криптиращият ключ стане известен, само притежателят на съответстващия декриптиращ ключ може да разчете информацията.

Криптирането на данни се използва в множество приложения за защита на личните данни, финансова информация, корпоративни данни и други важни документи. Например, банковите институции използват криптиране за защита на финансовите транзакции, докато здравните организации го използват за защита на медицинските записи на пациентите.

На пазара съществуват различни програмни решения за криптиране, които могат да се интегрират лесно в съществуващи системи за управление на информация. Тези програми предлагат различни нива на сигурност, като позволяват на потребителите да изберат степента на криптиране в зависимост от специфичните нужди на тяхната организация или личните изисквания за сигурност.

Въпреки предимствата, криптирането също така поставя някои предизвикателства, като например нуждата от управление на криптиращите ключове, което може да бъде трудоемко и изисква допълнителни мерки за сигурност. Много съвременни решения включват автоматизирано управление на ключовете, което помага на организациите да поддържат ефективна и сигурна среда за криптиране.

За да осигурите максимална защита на вашите данни, е важно да интегрирате криптирането като част от цялостната стратегия за информационна сигурност на вашата организация или личен дигитален живот. Така може да сте спокойни, че вашата информация остава недостъпна за неправомерен достъп или изтичане.

Облачна сигурност

Облачната сигурност се отнася до комплекс от мерки и технологии, предназначени за защита на данните, приложенията и инфраструктурата, хоствани в облака. Този вид защита е особено важен за институции и организации, които разчитат на облачни услуги за споделяне, съхранение и обработка на информация. Предвид глобалния достъп и динамичната среда на облачните платформи, те са честа мишена за кибератаки от различни видове.

Основни аспекти на облачната сигурност

Защита на данни: Осигуряването на криптиране на данните преди тяхното качване в облака е критично за предотвратяване на достъп до тях от неоторизирани лица. Криптирането на данните в покой и при изпращане гарантира, че информацията остава защитена.

Управление на идентификациите и достъпа: Строгите политики за управление на идентификациите и достъпа гарантират, че само упълномощени потребители имат достъп до ресурси в облака. Това включва използването на многофакторна автентификация и сложни пароли, което значително намалява риска от неоторизиран достъп.

Резервно копиране и възстановяване: В случай на кибератака или технически проблеми, наличието на актуални резервни копия на данните е жизненоважно за бързото възстановяване на операциите. Резервните копия трябва регулярно да се актуализират и съхраняват на сигурни места.

Използването на облачни услуги създава уникални предизвикателства за сигурността, включително управлението на разпределените данни и контрола върху множество потребители и устройства. За успешното справяне с тези предизвикателства, организациите трябва да вземат под внимание не само техническите аспекти, но и да обучават своя персонал относно добрите практики за облачна сигурност.

Вижте още 👉 Сигурност на имейла през 2024 – актуални съвети

кибурсигурност

Управление на достъпа

Управлението на достъпа е ключов елемент в стратегиите за информационна сигурност на всички организации. Този процес включва дефинирането на ясни правила и процедури за това кой може да вижда, използва или управлява определени данни и устройства. Ефективното управление на достъпа гарантира, че чувствителната информация е защитена и че само упълномощени лица имат възможност да взаимодействат с критични системни ресурси.

Основни аспекти и методи на управление на достъпа

Политики за минимални права: Този подход осигурява на служителите достъп само до тези ресурси, които са им необходими за изпълнението на техните работни задачи. Това намалява риска от злоупотреба с информация и ограничава възможните щети при евентуални нарушения на сигурността.

Многофакторна автентификация (MFA): MFA добавя допълнителни нива на сигурност при проверка на идентичността, изисквайки от потребителите да предоставят два или повече доказателства за своята самоличност. Това може да включва нещо, което знаят (парола), нещо, което притежават (телефон), или нещо, което са (биометрични данни).

Сегментиране на мрежата: Разделянето на мрежовите ресурси в различни сегменти позволява по-фин контрол върху достъпа. Така чувствителната информация може да бъде изолирана и защитена от неоторизиран достъп.

Регистрация и мониторинг на достъпа: Записването на всички опити за достъп до системите и следенето на дейността на потребителите помага за идентифициране на подозрително поведение и реагиране на възможни заплахи. Това също така осигурява важна информация за анализ на сигурността и подобряване на политиките за достъп.

Обучение на служителите: Разбирането и спазването на политиките за управление на достъпа от всички служители е съществено за тяхната ефективност. Редовното обучение и информиране на персонала относно принципите и практиките за сигурен достъп могат значително да увеличат защитата на организационните активи.

Кибер сигурност

Управление на мрежовата сигурност

Управлението на мрежовата сигурност е критичен аспект от киберзащитата на всяка организация, тъй като много кибератаки се осъществяват чрез експлоатиране на уязвимости в мрежовата инфраструктура. Ефективното управление на мрежовата сигурност изисква комплексен подход, който включва различни стратегии и технологии за защита на мрежовите ресурси и данни.

Компоненти на мрежовата сигурност

Файъруоли (Firewalls): Файъруолите служат като бариера между вътрешната мрежа на организацията и външния свят, контролирайки входящия и изходящия трафик на база предварително зададени правила за сигурност. Те са от съществено значение за предотвратяване на неоторизиран достъп и блокиране на зловреден трафик.

Интрузивна защита (Intrusion Prevention Systems - IPS): IPS мониторинг системите наблюдават мрежовия трафик за аномалии, които могат да указват опит за кибератака, и автоматично предприемат действия за блокиране или премахване на заплахи.

Антивирусна защита за мрежи: Съвременните мрежови антивирусни решения сканират мрежовия трафик за зловреден софтуер и други заплахи, осигурявайки допълнителен слой защита.

Виртуални частни мрежи (VPNs): VPNs са изключително важни за защита на данните, които се транспортират през интернет, като предоставят криптиран канал за комуникация между потребителите и мрежовите ресурси.

Управление на уязвимостите: Редовните оценки на уязвимостите и актуализациите на софтуера помагат за идентифициране и отстраняване на потенциални слабости в мрежата преди те да бъдат експлоатирани от нападатели.

Стратегии за подобрение на мрежовата сигурност

  • Обучение на служителите: Разбирането и прилагането на добри практики за мрежова сигурност от всички служители може значително да намали риска от кибератаки.
  • Сегментация на мрежата: Разделянето на мрежата на сегменти може да ограничи разпространението на зловреден софтуер и да улесни управлението на сигурността.
  • Регулярен мониторинг и реакция при инциденти: Непрекъснатият мониторинг на мрежовата активност е съществен за бързо откриване и реагиране на кибератаки.
  • Използване на съвременни технологии: Интегрирането на нови технологични решения, като изкуствен интелект и машинно обучение, може да помогне за по-ефективно идентифициране и блокиране на заплахи в реално време.

Укрепването на мрежовата сигурност е непрекъснат процес, който изисква ангажираност и активно участие от всички нива на организацията. С развитието на технологиите и методите на нападение, плановете за киберсигурност трябва постоянно да се преразглеждат и актуализират, за да осигурят надеждна защита срещу всякакви кибер заплахи.

Освен тези технологии, важно е лидерите да осигурят обучение на служителите за осъзнаване на рисковете от киберсигурност.

За да подпомогнем НПО в тази критична област, ние от Startup Factory предлагаме специализиран видео курс "Информационна сигурност за НПО". Този курс е разработен с цел да предостави на служителите в НПО необходимите знания и умения за защита на тяхната работа в цифровата среда. Курсът включва модули, които обхващат основите на киберсигурността, стратегии за разпознаване на фишинг и правилното управление на чувствителни данни.

Обучението е подходящо както за нови, така и за опитни служители и предлага практически съвети, които могат веднага да бъдат приложени в ежедневната работа на организацията.

Публикацията е подготвена от Теодора Енева по материали от agile-ed.com

Тази статия е част от серия публикации, които имат за цел да подобрят уменията на служителите на организациите на гражданското общество в областта на информационната сигурност.

В днешно време, когато информацията играе все по-голяма роля и организациите работят с голям обем от чувствителни данни, заплахите за информационната сигурност се увеличават. Недостатъчната информационна сигурност може да наруши конфиденциалността на данните, да изкриви тяхната достоверност и да ограничи достъпността им, което води до сериозни последици, вкл. загуба на доверие от страна на партньорите, финансови загуби и нарушаване на репутацията.